Chauffören visar sig också vara åkaren. När fordonet tas i beslag, är han orolig för att det även ska förverkas varför han vill göra rätt för sig. Nu har domen fallit och åkeriet ska betala 150 000 kronor för dataintrång och han själv ska betala dagsböter. Läs mer om vad åkaren säger i förhöret.
Onsdagskvällen den 24 januari stoppar trafikpolis Magnus Sammils och bilinspektör Samuel Hopstadius i Dalarna, ett tjeckiskt ekipage på riksväg 50 vid Ludvika. Det visar sig att färdskrivaren är manipulerad. Ganska snart erkänner den tjeckiske föraren att det förhåller sig så.
Den 37-årige föraren är även åkaren och han är orolig över att fordonet, när det tas i beslag, även ska förverkas, varför han är mån om att göra rätt för sig. Han protesterar inte när trafikåklagare Mikael Bäckström yrkar på företagsbot om 150 000 kronor för dataintrång.
När det är dags för tingsrättsförhandlingar på Falu tingsrätt rörande företagsboten, fastslås att åkaren personligen måste närvara eftersom det, bland annat, inte är uppenbart att han kommer att ha samma inställning till händelsen som han haft under de tidigare förhören.
Den 5 juni faller domen och åkarens företag ska betala 150 000 kronor i företagsbot och åkaren får personligen även dagsböter för att ha använt manipulationsutrustningen och därmed gjort sig skyldig till brott mot förordningen (2004:865 ) gällande bland annat kör- och vilotider och färdskrivare.
Hur och varför försätter han sig i denna situation?
I förhör berättar åkaren att han köper fordonet nytt i Tjeckien för två år sedan och kör sedan till Polen för att få färdskrivaren manipulerad med en utrustning han köpt i slutet av oktober 2017. Han säger att han använt utrustningen vid två tillfällen under januari 2018.
Systemet är polskt och att få utrustningen monterad, kostar ett par tusenlappar och tar en och en halv timme att göra, säger han i förhör. Tipset om utrustningen får han ombord på färjan mellan Polen och Sverige.
Riktigt var utrustningen är monterad, vet han inte, men tror den sitter i själva lastbilens program. Själv har han bara koden som av- och påaktiverar systemet, berättar han vidare. Han beskriver sedan mycket detaljerat hur man stänger av och på utrustningen.
Han hävdar att han inte brukar använda utrustningen, men säger att den används för att få ihop elva timmars dygnsvila eftersom Österrike inte tolererar att vilan avbryts för att köra av och på färjan, något han pekar på är okej i exempelvis Sverige, Norge, Polen, Tyskland och andra länder.
Den här gången använder han utrustningen för att komma hem till sonens avslutning på dansskolan och kör då en sträcka på 339 kilometer med färdskrivaren i viloläge.
Åkaren har medgett att betala boten, men anser beloppet vara för högt. Domstolen ser inga skäl till jämkning. Åkeriet har till den 26 juni på sig att överklaga.