Högre trafiksäkerhet och en ännu bättre arbetsmiljö för förarna. Det är målet när Volvo Lastvagnar nu introducerar nya förarstödssystem baserade på Volvo Dynamic Steering ? en prisbelönt innovation som förenklat styrningen av lastbilar i det tunga segmentet.
Volvo Dynamic Steering, VDS, ger bättre styrstabilitet, enklare manövrering och högre komfort. Systemet minskar också riksen för både trafikolyckor och belastningsskador.
Nu bygger Volvo Lastvagnar vidare på VDS med nya funktioner som enligt Volvo ska bidra till att göra trafikmiljön ännu säkrare i enlighet med företagets vision om att inga olyckor ska inträffa med Volvolastbilar.
– Funktionerna är framtagna för att hjälpa förarna att undvika några av de vanligast förekommande olyckstyperna vi identifierat genom vår olycksfallsforskning, säger Carl Johan Almqvist, Traffic and Product Safety Director på Volvo Lastvagnar.
Genom att integrera VDS med andra komfort- och säkerhetshöjande system har Volvo Lastvagnar utvecklat två nya olycksförebyggande förarstöd: Volvo Dynamic Steering med Styrassistans och Volvo Dynamic Steering med Körfältsassistans.
– Tänk dig att du är ute och kör på en regnvåt väg och plötsligt märker att bakvagnen börjar släppa lite från underlaget. Innan sladden är ett faktum motstyr du försiktigt, tills faran är över. Precis så fungerar Volvo Dynamic Steering med Styrassistans. Den stora skillnaden är att systemet kan upptäcka risken och hjälpa dig att stabilisera fordonet innan du ens märkt att något är på gång att hända, säger Carl Johan Almqvist.
Nästa säkerhetsinnovation, Volvo Dynamic Steering med Körfältsassistans, ger föraren en hjälpande hand när systemet identifierar att lastbilen oavsiktligt tenderar att korsa kantlinjen eller mittlinjen. Med en försiktig rattvridning i rätt riktning och lätta rattvibrationer uppmärksammas föraren och får hjälp att styra in sitt fordon i körfältet igen.
Förutom de två nya förarstödssystemen introducerar Volvo Lastvagnar också en efterlängtad funktion som gör det möjligt att anpassa rattmotståndet individuellt i lastbilar utrustade med Volvo Dynamic Steering.
– Uppfattningen om hur lätt eller trög styrningen ska vara skiljer sig från förare till förare. Nu kan var och en ställa in exakt det rattmotstånd som man vill ha för en bekväm, avstressad och säker körning. Det är praktiskt, inte minst i lastbilar som ofta byter förare, säger Carl Johan Almqvist.
Fakta om de nya funktionerna :
- Volvo Dynamic Steering är utvecklat för att automatiskt kompensera för ojämnheter i vägbanan och eliminera vibrationer och rattslag. Vid körning i låg hastighet minskar trögheten i ratten med cirka 75 procent, en stor fördel vid backning och manövrering i snäva utrymmen. Rattåtergången sker automatiskt när föraren lättar något på greppet. Vid högre hastigheter håller lastbilen riktningen stabilt även om underlaget är dåligt eller om ekipaget utsätts för sidovind. Tekniken bygger på att lastbilens hydrauliska servostyrning assisteras av en elektroniskt reglerad elmotor som kontinuerligt kontrollerar styrningen och ger extra vridkraft när det behövs.
- Volvo Dynamic Steering med Styrassistans. Här samverkar Volvo Dynamic Steering med lastbilens elektroniska stabiliseringssystem. Sensorer i ramen känner hela tiden av lastbilens vinkelrörelser och när minsta tendens till sladd har identifierats aktiveras systemet och hjälper med lätta rattrörelser föraren att motstyra för att stabilisera fordonet. Länk till film.
- Volvo Dynamic Steering med Körfältsassistans. Här samverkar Volvo Dynamic Steering med lastbilens körfältsassistans i hastigheter över 55 km/h. Systemet läser av fordonets position med hjälp av kamerateknik. När systemet identifierar att lastbilen riskerar att hamna utanför körfältet aktiveras styrningen och hjälper föraren att återta kursen. Behövs ytterligare assistans varnas föraren genom svaga rattvibrationer istället för varningsljud. Länk till film.
- Volvo Dynamic Steering med Personliga inställningar. Individuell inställning av rattmotstånd för en personligt anpassad och bekväm körupplevelse. Länk till film.