Tillsammans med Assistancekåren, har SOS International stått för larmcentralen.
– Det har fungerat mycket bra genom åren, säger Donald Pilblad i Helsingborg.
När Assistancekårens ledning i slutet av 2017, tillsammans med en majoritet av åkerierna, startar en egen larmcentral, menar Donald att situationen förändras och att det uppstår samarbetsproblem som, enligt honom, leder till att SOS International säger upp samarbetet med Assistancekåren.
SOS International, dit polisen vänder sig när fordon ska bärgas, tecknar sedan egna avtal med bärgare i stora delar av landet. Donalds Bilbärgning är en av dem som skriver på ett avtal med SOS International.
– Det uppskattades inte av Assistancekåren som således sade upp oss, säger han.
Donald berättar att han undersökt saken juridiskt och fått besked på att han inte gjort något olagligt när han undertecknade avtalet, men att Assistancekåren har motsatt uppfattning.
Vi kontaktar Assistancekårens vd Mats Nilsson som hänvisar oss vidare, men säger först att det är olyckligt att skeendet blivit så offentligt.
– Det är en pågående process och åkerierna har tolv månaders uppsägning, säger han. Loppet är inte kört än och det finns möjligheter att lösa saken.
Tobias Lundberg är ordförande i Assistancekåren och befinner sig i Falun. Han tycker inte det som skett är dramatiskt.
– Det är en helt normal översyn av ett franchise-system, förklarar han. Vi arbetar med ständiga förbättringar och då måste verksamheten emellanåt ses över.
Att uppsägningen skulle vara direkt knuten till att åkare skrivit avtal med SOS International, avvisar han och pekar på att såväl åkare som skrivit på avtal såväl som de som inte har gjort det, har sagts upp.
Lundberg berättar att de satsar mycket på marknadsföring och att verksamheten bygger på gemensamma guidelinjer som exempelvis att fordonen ska se likadana ut. En annan förutsättning är en bra dialog mellan samarbetspartners.
När vi frågar vad det är som gjort det hela så dramatiskt, pekar han på de långa uppsägningstiderna. Upp till tolv månader.
– Det finns en brist på dialog och de som sagts upp, har börjat agera som att de vill sluta imorgon, säger han.
Det har inkommit en anmälan mot er till Konkurrensverket. Är det något ni känner till?
– Vi har inte fått någon bekräftelse på det, men om det skulle komma, motsätter vi oss inte en granskning, avrundar Tobias Lundberg.
På Donalds Bilbärgning, säger de att de fortsätter köra för SOS International och samtliga försäkringsbolag samt att upptagningsområdet kommer att bli något större. Vad innebär förändringen för era kunder?
– Absolut ingenting. Vi kommer att fortsätta köra på med samma glada humör, sammanfattar Donald Pilblad.
Du som läser Proffs, kommer att få mer insyn i en kommande artikel i den tryckta utgåvan framledes.