Sigrid Bøe, Socialdemokraternas presschef i EU-parlamentet förklarar att det inför röstningen rådde en kaotisk stämning.
– Länderna i östra och södra Europa har tagit förslaget till nya, skärpta cabotageregler som gisslan för att inte tvingas gå med på att de nyligen godkända reglerna för utstationering också ska gälla inom transportsektorn, skriver hon i en kommentar till tidningen Proffs.
Sigrid Bøe menar att det före omröstningen stod och vägde om hela transportsektorn ska gå fri från ny reglering, eller om lika lön för lika arbete även ska gälla dem som kör internationella transporter och cabotage.
Idag, onsdag hölls omröstningen. Utstationeringsdirektivet och förslaget om kör- och vilotider röstades ned. Så gjorde även förslaget till de nya, skärpta reglerna om cabotage som Jens Nilsson (S), som så sorgligt lämnade oss tidigare i år, har varit starkt engagerad i, liksom Peter Lundgren (SD).
– Ingen vann och ingen förlorade. Vi lyckades helt enkelt inte nå en majoritet för något förslag, varken våra eller motståndarnas, säger Marita Ulvskog (S), till tidningen Proffs.
Resultatet blev därmed att alla tre lagförslagen nu skickas till baka till utskotten.
– Där får vi försöka se om vi kan hitta lösningar som en majoritet av ledamöterna från de olika EU-länderna kan acceptera. Det dystra är att under tiden fortsätter situationen med nomadförare som kör och lever längs vägarna, säger Ulvskog vidare.
Hon förklarar att Socialdemokraterna kommer att fortsätta att jobba för att få ordning och reda på vägarna och för att skapa anständiga villkor för chaufförerna.
– Men tyvärr tror jag att det blir svårt att hinna nå fram till en överenskommelse under den här mandatperioden. Österrike, som leder EU:s arbete under hösten, har sagt att de inte tänker prioritera frågan. Och sen återstår bara tre månader innan det är dags för nästa EU-val.