Inom loppet av en vecka kunde den danska polisens tunga gäng avslöja inte mindre än tre lastbilar med manipulerade AdBlue-system.
En polsk chaufför fick för ett sådant tilltag böta 7 500 danska kronor. Han fick dessutom betala ytterligare 1 000 kronor för att utsikten genom framrutan delvis skymdes av ett bord och en gardin.
Hans åkare fick betala 15 000 kronor för att han ansågs bära ansvaret för att AdBlue-systemet hade manipulerats.
Översatt i svenska kronor, gick notan loss på cirka 34 000 kronor. Han kan dessutom se fram emot ytterligare kostnader från den danska verkstaden, dit lastbilen fördes för att åtgärda bristerna.
Böterna blev betalda på plats.
Några dagar senare hamnade en holländsk åkare i Tungvognscenters finmaskiga nät – av samma anledning som sin polske kollega – med undantag för att holländaren hade ”fri sikt”. Däremot hade han istället fuskat med kör- och vilotiderna.
Dagen efter ärendet med holländaren, var det Bulgariens tur att göra avtryck i den danska statistiken. Samma fusk och samma bötesbelopp till åkeriet. Eftersom det var åkaren själv som satt bakom ratten, blev det endast fråga om 15 000 kronor, plus verkstadsnotan för att återställa AdBlue-systemet.
Danska tester har visat att en lastbil där man har satt AdBlue-systemet ur funktion släpper ut lika mycket som 60 lastbilar där systemet fungerar. Utsläppen av NOx-partiklar ökar med 6 000 procent, skriver polisen i sitt pressmeddelande.