Tekniken bygger på att integrera en elektrisk maskin på släpens axlar istället för att låta dem rulla fritt. Systemet innebär att el kan genereras under inbromsningar och sedan matas in i släpvagnarnas hjälpkraftsaggregat.
För en kyltrailer kan systemet, enligt Bosch, innebära besparingar på så mycket som 9 000 liter diesel per år, då kylaggregaten istället kan drivas på strömmen som genereras från axeln. Enligt Bosch beräkningar, motsvarar detta en minskad bränsleförbrukning till ett värde om cirka 10 000 euro per år.
Systemet agerar även elektrisk start- och accelerationshjälp som bidrar till att sänka bränsleförbrukningen ytterligare, vilket också innebär minskade koldioxidutsläpp.
Ännu en fördel Bosch ser, speciellt för leveranser i stadsmiljöer, är att el-kylenheter låter betydligt mindre än deras dieseldrivna motsvarigheter. Leveranser kan därför ske tidigt på morgonen eller sent på kvällen utan att störa grannskapet.
El-axeln är ett viktigt steg mot automatiserad trailerparkering då vagnarna inte behöver ett dragfordon för att kunna transporteras på fraktbolagens parkeringar. De kan istället fjärrstyras.
Bosch erbjuder denna teknik både för nya släpvagnar och som en eftermonteringslösning för befintliga släp.