Karl Orton på Keolis, berättar att de har rutiner i dessa fall och de har talat med föraren. Foto: Jan Lipka
William Rask i Borlänge äger sin dragare med vilken han kör en av DHL:s bygeltrailers. När han är hemma, står ekipaget i ett industriområde i Borlänge, knappt 500 meter från bussbolaget Keolis Sverige AB:s depå.
Den 29 juli kl 06.10 på morgonen, ringer polisen William för att berätta att hans ekipage just blivit påkört bakifrån av en buss som lämnat bussterminalen. Detta har skett trots att det är dagsljus och att vägen på intet sätt är trång. Polisen ber William som bor bara tio minuter bort, att komma till platsen.
Trots att det är knappt fem hundra meter från bussterminalen till Williams ekipage, har bussen så mycket fart att den i krocken flyttar hans ekipage tre meter framåt. Dragbilen hamnar på gräset och saker inne i hytten krossar framrutan. Trailern är också skadad.
-Polisen på plats talade om vårdslöshet i trafik och det skrevs en rapport, säger han. Busschauffören hade de hjälpt ut och kört till sjukhuset, men han är inte allvarligt skadad har jag fått veta.
William är glad att han själv inte befann sig i sitt fordon, något som inte alls kunde varit omöjligt.
Nu tänker William att föraren kommer att fällas för vårdslöshet i trafik och kanske förlora körkortet en tid, men så blir det inte. Igår, den 6 augusti, kommer ett brev från polisens utredare.
-Ärendet läggs ner, säger William. Brott kan inte styrkas.
Han ringer utredaren och de svar William får, ger honom uppfattningen att utredaren har för många ärenden på sitt bord och tvingas prioritera.
Det är polisinspektör Jan Barck i Borlänge som, ovanpå den redan stora högen av ärenden, får Williams trafikärende. Han förklarar att personen i detta fall förvisso vållat en olycka, men att vårdslöshet är svårt att driva i Tingsrätten.
-Det måste bevisas att det finns ett moment av chanstagning i det personen gör, säger han. Det inte alltid det går att bevisa.
Mest bekymrad är Barck över att de faktiskt inte hinner med alla ärenden de har och någon särskild trafikutredare har de inte längre. Nästan färdiga ärenden skickar de emellanåt till Östersund och Karlskrona, men de ska utredas först.
-Vi ska prioritera ärenden från mycket små brott till grova våldsbrott mot exempelvis barn. Det är både tragiskt och olustigt att vi inte har resurser att driva alla ärendena utan istället tvingas lägga ner många fall, sammanfattar Jan Barck.
Keolis Sverige AB beklagar det inträffade och menar att utredningen kan ha försvårats av att deras bussar i Dalarna saknas övervakningskameror. Busstrafiken där, har länge haft problem med skadegörelse och hot mot förarna.
-Vi vill av arbetsmiljöskäl ha övervakningskameror i våra fordon och det har vi också, men i Dalarna nekas vi detta. Hade en kamera funnits i den aktuella bussen, hade polisen kunnat se händelseförloppet vilket kanske kunnat hjälpa utredningen, säger Karl Orton, chef för verksamhetsstöd..
Utan vittnen och kamera, baseras utredningen enbart på chaufförens redogörelse av händelseförloppet.
Nu står Williams ekipage stilla i väntan på reparation vilket ger ett personligt inkomstbortfall som han anar han aldrig kommer att få tillbaka fullt ut. Han är besviken över att ärendet lades ner och tillägger att när en lastbilschaufför kör två minuter för länge, då läggs minsann inget ner.
-En busschaufför har ansvar för människors liv i sitt yrke och då måste det ställas extra höga krav på dem, avrundar William Rask..
Foto: Erik Malmqvist