Under våren 2018 tog projektet ”Flying Swede” sin början. Nordic Truckcenter har tillsammans med en rad partners; SVETSAB, Lacktyl i Ängelholm och Joma Reklam AB skapat en jubileumsbil unik i sitt slag.
Men den stora elogen för designen går egentligen till följarna på Facebook som vecka för vecka har röstat fram vilka tillbehör som skulle monteras på bilen. Projektet väckte ett stort intresse och varje inlägg hade ett snitt på över 10 000 interaktioner.
Projektet har symboliserat viktiga milstolpar för DAF och Nordic Truckcenter under året; både DAF:s 90-åriga födelsedag och att man officiellt lanserat TRP i Sverige. Samtliga tillbehör monterade på bilen kommer nämligen från TRP:s tillbehörsprogram.
Torsdagen 14 juni visades resultatet av projektet upp i samband med den officiella lanseringen av TRP i Sverige och bilen har sedan dess varit till salu med målet att säljas och levereras på Elmia Lastbil 2018.
Under dagarna på Elmia Lastbil kunde besökarna beskåda bilen på DAF:s 2 000 kvadratmeter stora monterområde – och den väckte stor uppmärksamhet både från besökare, fotografer och press.
Under finaldagen på lördagen slogs klubbslaget för auktionen och bilen gick till Carlstedts Entreprenad AB från Skåne. Ägaren Mikael Carlstedt var på plats för att skriva på ordern och fira det nya förvärvet tillsammans med sin personal.
Den nyanställde chauffören Bengt Johansson får en minst sagt flygande start på åkeriet tillsammans med den nya bilen.
– Det är fantastiskt vilken uppmärksamhet projektet har väckt! Extra kul känns det nu när vi är i mål och att lastbilen hamnade hos en sådan referenskund för oss som Carlstedts!, Säger Veronica Sköld, affärsområdeschef och projektansvarig hos Nordic Truckcenter.
– Carlstedts Entreprenad äger sedan tidigare ett tiotal DAF lastbilar och man känner igen dem på vägarna med sina snyggt utrustade och välskötta bilar, fortsätter hon.
Projektet genomfördes inte enbart för att skapa en snygg lastbil utan arbetet har också genomförts till förmån för allmännyttan. Tillbehören från TRP har donerats till projektet och intäkterna för dessa går oavkortat till Barncancerfonden.
– Det är med glädje som vi donerar 25 000 kronor till förmån för Cancerforskning. Att kunna genomföra ett projekt som dessutom bidra till goda ting är en förmån i sig. Det är inte omöjligt att vi kommer att genomföra liknande projekt framöver, avslöjar Veronica Sköld avslutningsvis.