Chaufförsbristen verkar inte alls påverka det litauiska företaget.
-Vi möter marknadens efterfrågan på transporter och har satt målet att ha 10 000 fordon med 20 000 förare år 2021, säger vd Edvardas Liachovieius.
Girteka har de senaste tio åren varit en del av en betydande professionalisering inom logistikbranschen och hade 2017 en organisk tillväxt på 30 procent. Årets mål är att dubbla den siffran.
-Vår verksamhet skiljer sig signifikant från internationella aktörer som exempelvis DSV, DB Schenker, DHL och Kühne & Nagel, säger Kristian Kaas-Mortensen, kommunikationsansvarig på Girteka.
Han pekar på att Girteka äger sina fordon och anställer egna förare vilket gör att de kan leverera hög kvalitet samt öka kapaciteten med sina egna tillgångar. Något han inte sticker under stol med att de är stolta över.
Chaufförsbristen har de löst, men de, precis som hela transportindustrin, står inför snabbt ökande driftkostnader. Detta säger de beror på flera faktorer som exempelvis ökande förarlöner, kostnader för chaufförernas boende under veckovilan, minimilöner i vissa länder samt högre bränslekostnader.
-Vi granskar nu vår kostnadsbas och kommer att justera vår prissättning för att återspegla den nya marknadsnivån, säger Edvardas Liachovieius.
Girteka säger att de fortsätter att genomföra enkla och företagsledande initiativ som sträcker sig från avancerad rekrytering av förare, men även utbildning för att inrätta ett tekniklaboratorium utanför företaget för att förstärka de tekniska framstegen.
2018 förväntar sig Girteka Logistics att leverera närmare 450 000 FTL (full truck loads), vilket kommer att stärka företagets position bland ledare inom logistikbranschen.
Foto: Girteka