Thomas Eneroth besökte igår den 2 augusti, Schenkers terminal i Västerås och träffade personal och chaufförer.
– Jag berättade om alla insatser vi gjort, säger han. Inte minst för ökad kontroll av cabotagetrafiken och tryggare arbetsmiljö för chaufförer.
Därefter åkte han till kontrollplats Karleby.
Under eftermiddagen fick han uppleva trafikpolisens verksamhet och han tycker det blev ett bra möte med feed-back på hur de nya förslagen mottagits.
– Det vi satsar på tycker de är helt rätt, men vill att vi ska göra ännu mer, säger han. Det är jag beredd att göra eftersom jag brinner för frågan.
Just nu utbildas 400 poliser i att utföra cabotagekontroller.
– Vi kommer inte överens på EU-nivå och då måste vi i Sverige få väsentligt bättre och skarpare kontrollmöjligheter genom att använda mer ny teknik, men även ha fler personer som utför uppdraget, säger han.
På frågan om bilinspektörer ska ges befogenheter att skriva ut böter eftersom det är brist på poliser, ser Eneroth olika lösningar.
En väg att gå är att växla om fler böter till sanktionsavgifter, något som redan gjorts i viss mån och med gott resultat.
– Böter är ett trubbigt, tidskrävande och ineffektivt instrument mot utländska aktörer, säger han. Sanktionsavgiften kräver ingen polis och kan leda till klampning i upp till 36 timmar.
Han känner att polisen stödjer den metoden och säger att pengar är ett kännbart vapen.
Eneroth säger att den borgerliga regeringen inte gjort något avtryck i dessa frågor. Är det så att Svenskt Näringsliv och Industrin vill behålla billiga transporter och att det påverkar de borgerliga partierna som inte vill försvåra för företagen?
– Jag är fullständigt övertygad om att det finns ett samband, svarar han. Jag har varit tydlig med att vi behöver stärka svensk transportnäring vilket innebär att åkeribranschen måste få ökad inkänningsförmåga för att ge bra arbetsvillkor till chaufförerna och för att kunna investera i nya bilar.
Ska oschysst konkurrens från låglöneländer med prisdumpning och priser och sociala villkor stävjas, innefattar det även att transporter kommer att kosta mer framöver, säger han. De kan inte vara hur billiga som helst.
– Därför vill vi införa vägslitageavgiften, säger han. Alla ska betala för att köra på våra vägar precis som vi betalar i andra länder.
Avslutningsvis understryker han att det krävs en socialdemokratiskt ledd regering i samarbete med åkerierna och Transportarbetareförbundet, för att något ska hända.
– Vi måste utöka kontrollmöjligheterna och med öronmärkta pengar, utbildas just nu 400 poliser för ändamålet. Jag har infört ganska många hårdare regleringar som exempelvis klampning 36 timmar, sanktionsavgifter upp till 800 000 kronor, vinterdäckskravet och skärpt beställaransvar. Det gör stor skillnad på vilka som sitter i regeringen och det är därför jag vill fortsätta vara infrastrukturminister även efter valet, sammanfattar Thomas Eneroth.