Lite senare på förmiddagen måndagen den 13 augusti, tas en svensk dragbil med svensk trailer in för kontroll. Föraren är från Polen.
– Färdskrivaren är obesiktigad, men fordonsägaren hävdar bestämt att vi har fel, säger bilinspektör Roger Ogemar.
Klistermärket vid dörrstolpen som ska ange senaste färdskrivarbesiktning, har ett utgånget datum. Det enda som nu kan styrka ägarens utsago, är ett verkstadsprotokoll från senaste färdskrivarbesiktningen. Ägaren ombeds skicka ett sådant.
– Hela dagen går utan att han skickar besiktningsprotokollet, varför trailern får kopplas av och dragbilen får åka för att besiktiga färdskrivaren, säger Ogemar.
Medan ägaren till den första bilen försöker presentera ett besiktningsprotokoll, kontrolleras en bulgarisk dragbil med en tysk trailer. När färdskrivaren kontrolleras, visar det sig att föraren haft en reducerad veckovila utomlands för drygt tre veckor sedan, utan att kompensera för detta.
– Det första föraren upplyser oss om, när han konfronteras med överträdelsen, att han har kört lastbil i 35 år och aldrig fått böter, säger Ogemar.
Det finns en första gång för allt och här blir det en sanktionsavgift på 4 000 kronor samt att föraren måste stå kvar för att kompensera den reducerade vilan om 13 timmar. Dessutom måste han kompensera reduktionen i samband med en dygnsvila, vilket blir ytterligare nio timmar.
– Totalt blir ekipaget ståendes i 22 timmar med en mindre glad förare som på alla sätt försöker pruta både på priset och klampningstiden, sammanfattar Ogemar.
Under dagen görs även ett antal ADR-kontroller som alla klarade sig utan anmärkningar och således slutar dagen som den började och så som det alltid borde kunna vara – i en annan verklighet.