Om gränsbevakningen upptäcker personer i lastutrymmen, är böterna för föraren 2 000 pund perpåkommen person. En inte ansenlig summa som kan ha en avskräckande effekt. I rapporten läser vi att smugglare nu erbjuder skrupelfria förare just 2 000 pund per person de tar med.
Richard Burnett, vd på Road Haulage Association, RHA, säger till Transport News att de inblandade tycker det är en win-win-situation.
– Men så är det inte, anser han. De sätter bara ännu fler liv i fara – deras egna och migranternas som de gömmer.
Burnett säger att deras agerande sätter tillvaron för ärliga, hårt arbetande chaufförer på spel och skapar ännu högre risker.
– Sedan 2015 har vi krävt att militären ska utnyttjas för att ta kontroll över området och det måste ske omedelbart, understryker Richard Burnett.
Vi kontaktar RHA för att ställa fler frågor till Burnett, som tyvärr inte är på plats idag. Istället är det Kate Gibbs, kommunikationschef på RHA, som svarar. Varför det är så svårt att få gehör för militär assistans, framgår inte av hennes svar, men hon säger att det är mer än 10 000 lastbilar som
varje dag korsar Kanalen.
– Vi fokuserar på dem som är på väg till Storbritannien och för vilka migranterna är ett massivt problem, säger hon. Vårt krav på militär assistans handlar om ökad säkerhet fördessa chaufförer.
I rapporten från National Crime Agency, står inget om huruvida de organiserade ligorna arbetar i andra länder med liknande gränsövergångar. I Sverige har vi exempelvis Öresundsbron och färjor till angränsande länder. RHA har inte heller fått signaler det.
– Det utesluter emellertid inte att det faktiskt förekommer, avrundar Kate Gibbs.