Däremot finns det en annan myndighet som gladeligen påför de seriösa åkeriföretagen stora sanktionsavgifter och den här obalansen får allt fler att lämna åkerinäringen. Branschen står inför stora problem att rekrytera nya förare, men intresset för yrket är lågt hos unga människor. Det är sannerligen inte underligt.
Dels har vi problemet med den olagliga trafiken, men det största skälet till att yngre väljer bort föraryrket, är den hetsjakt på minuter och knapptryckningar som Transportstyrelsen ägnar sig åt.
Det är inget att sticka under stol med – Transportstyrelsen är inte kompetent nog att utföra kontroller i företagen.
Låt mig ta ett exempel.
– Kontakten mellan förarkort och färdskrivare upphör av någon anledning mitt under färd. Om inte föraren omedelbart ställer sig på bromsen och skriver ut en remsa från färdskrivaren och förklarar vad som skett, påförs arbetsgivaren 4000 kronor i sanktionsavgift.
Hur lämpligt är det att tvärbromsa ett 60-tonsekipage mitt på vägen?
Låt mig ta ett annat exempel.
– En förare glömmer sitt förarkort i färdskrivaren på fredag eftermiddag och går hem för helgvila. Bilen står parkerad hela helgen, det framgår tydligt i all färdskrivardata.
Återigen 4000 kronor i sanktionsavgift för arbetsgivaren.
Ännu ett exempel.
– Föraren har 60 sekunder på sig att registrera ”startland” i färdskrivaren. Missar han det, blir det 1000 kronor i sanktionsavgift för arbetsgivaren.
Tänk er ett åkeri med 20 förare och en kontrollperiod av två månader – just det, någon som känner sig manad att starta ett åkeri?
Varje arbetsgivare inom åkerinäringen måste regelbundet kontrollera och anmärka på varje enkelt misstag en förare gör. Skriftliga varningar utfärdas som aldrig förr ute på åkerierna. Förare lämnar yrket då de känner sig övervakade och jagade för fel som finns inbyggt i ett komplicerat och långt ifrån driftsäkert digitalt system.
Hur kunde det bli så här? Hur kunde den lagstiftning som skall vara till skydd för den enskilde föraren och åkeriet, bli deras värsta fiende? Hur kunde en lag som har till uppgift att skydda konkurrens på lika villkor, bli den som ökar obalansen mellan den seriösa och den olagliga trafiken?
Svaret är enkelt. Man tillsätter en myndighet som saknar all grundläggande kompetens för uppdraget. Då får man dessa effekter. Kontrollernas syfte måste vara att komma åt de som fuskar och manipulerar, men det uppdraget kräver både kunskap och förmåga.
Till vägkontrollerna ska även företagskontrollerna kopplas. Då säkerställs kvalitén i verksamheten och böter/sanktionsavgifter utfärdas på rätt grunder. Ju snabbare vi får till en fungerande vägkontroll, desto bättre.
Nu måste det bli ett slut på usel myndighetsutövning!
Thomas Morell
Sakkunnig yrkesmässig trafik
Åkaren i Sverige