Obetald vägavgift, dåliga däck och att köra på någon annans förarkort, kostade, trots rabatterna, pengar. Obetald vägavgift, dåliga däck och att köra på någon annans förarkort, kostade, trots rabatterna, pengar.

Personbil kraschade in i bom på kontrollplats

En tidig söndagsmorgon på kontrollplats Karleby i Västerås, brukar borga för lugn. Så blir det inte. När arbetspasset är över, har statskassan fått tillskott och ena bommen till kontrollplatsen har körts av och en lyktstolpe har knäckts.
Lång som en följetong ledde till byte av dragfordon.
Lång som en följetong ledde till byte av dragfordon.

Klockan åtta på söndagsmorgonen den 12 augusti, öppnar Lars Aldén, polisinspektör/gruppchef för yrkestrafik samt övervakning och bilinspektör Roger Ogemar portarna på kontrollplats Karleby utanför Västerås.
-Det brukar inte vara mycket lastbilstrafik så tidigt en söndagsmorgon, så vi räknade med en lugn förmiddag, säger Ogemar. Så fel vi hade.

Redan det första ekipaget som vinkas in, ett svenskt åkeri med en polsk förare, bjuder på oegentligheter.
-Ekipaget är för långt för trafik i Sverige, säger Ogemar. Föraren saknar även papper i färdskrivaren varför det inte går att göra en utskrift.
Fordonet är även behäftat med fordonsbrister. Resultatet blir ett föreläggande om att åtgärda bristerna genom flygande inspektion samt att föraren får 5 000 kronor i böter.
-Släpet får kopplas ifrån och hämtades vid lunchtid av ett kortare dragfordon, säger han.

Nästa ekipage är också svenskt med en polsk förare, men här går det bättre. Det blir endast några enklare anmärkningar på fordon och släp.

Tredje ekipaget som tas in, är ett slovenskt trailerekipage med bosnisk förare. Vägavgiften är obetald.
– Föraren kör dessutom på en annans förarkort för att dölja en för kort veckovila på drygt nio timmar, säger Ogemar. Två däck är utslitna varav ett också är skadat.
Föraren får 8 100 kronor i böter efter att alla rabatter dragits av. Rabatterna bestäms av Riksåklagaren och det finns färdiga prislistor som vare sig poliserna eller bilinspektörerna kan påverka. Däckbyte måste ske på plats och förarkortet omhändertas. Därefter klampas ekipaget i 24 timmar för att föraren ska ta ut en reducerad veckovila.

Arbetspasset avslutas med ett svenskt ekipage som det glädjande nog inte finns något alls att anmärka på. Under kontrollen av det sista ekipaget, har bommarna till kontrollplatsen fällts ner.
– Då lyckas en svensk personbilsförare missa att se bommarna med tillhörande skyltning gällande infartsförbud till kontrollplatsen, säger Ogemar. Han brakar rätt in i bommen som lossnar från sitt fäste och slår in i en belysningsstolpe som knäcks.

Föraren klarar sig från personskador, men bilen blir illa tilltygad och måste bärgas från platsen och föraren rapporteras för beteendebrott.

Fotograf: Roger Ogemar


Om artikeln

Publicerad: 2018-08-16 18:39
Kategori: Nyheter
Taggar: Bilinspektör Förarkort Klappning Kontrollplats Lastbilsekipage Ordningsbot Polis Rabatter Västerås