Av Heidi Bodensjö och Göran Rosengren
För att öka säkerheten på vägarna, har regeringen beslutat om skärpta regler för tung lastbil, tung buss och personbil klass II med en totalvikt över 3,5 ton att dessa ska ha vinterdäck eller likvärdig utrustning på samtliga hjul. Alltså inte endast på drivaxlarna som tidigare.
Kravet som träder i kraft 1 juni 2019, gäller mellan den 1 december och 31 mars när vinterväglag råder.
− Jag vill inte se ännu en vinter där svenska vägar blockeras av fordon som slirar i backarna och skapar omfattande trafikproblem. Nu är det slut med tunga fordon som kör utan vinterdäck, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth.
Regeringen har också fattat beslut om att ge Transportstyrelsen i uppdrag att se över korta dragbilar och bland annat analysera i vilken omfattning just dessa i fordonskombinationer är inblandade i olyckor.
– Ur ett trafiksäkerhetsperspektiv kommer detta initiativ inte en dag för sent. Detta är en fråga vi uppmärksammat under lång tid, och det är mycket välkommet att regeringen sätter ljus på EU-trailers trafikoduglighet i vinterväglag, säger Rickard Gegö, vd på Sveriges Åkeriföretag.
Uppdraget handlar om att Transportstyrelsen ska göra en trafiksäkerhetsanalys av EU-trailers och föreslå tekniska lösningar och, vid behov, regeländringar som kan förbättra trafiksäkerheten.
− Vi har sett att så kallade EU-trailers orsakat allvarliga olyckor på våra vägar. Nu vill jag se att Transportstyrelsen tar fram förslag som reglerar användningen och därmed höjer trafiksäkerheten. Det är inte acceptabelt som det fungerar nu, avrundar Tomas Eneroth.
– Detta i kombination med vinterdäckskraven leder förhoppningsvis till att vi kan känna oss säkrare längs våra vägar. Det gäller dock att regering verkligen visar allvar med detta och ser till att fordon utan vinterdäck stoppas redan vid gränserna. Till exempel skulle Tullverket och Kustbevakningen kunna ges i uppdrag att kontrollera vid Sveriges gränser och hamnar, avslutar Rickard Gegö.