Satsningen görs av Scanias riskkapitalbolag som nu alltså investerat i den patenterade uppfinningen.
Med säte i Arlöv, har Corebon utvecklat en nyskapande metod för att tillverka komponenter av kolfiberförstärkt plast. Tekniken är tillämpbar i breda produktionsområden, exempelvis inom bil-, telekom- och flygindustrin samt robotik. Företaget startade 2003 med att bland annat tillverka skidor. Skidorna har de sedan många år, lämnat i spåret bakom sig. Idag har de flera stora internationella kunder samt ett flertal universella processpatent.
Den patenterade processen bygger på induktiv uppvärmning som gör det möjligt för Corebon att tillverka fiberkomponenter betydligt snabbare än med tidigare metoder. Dessutom ökar kvaliteten i de tillverkade kolfiberkomponenterna samtidigt som elanvändningen i produktionen minskar avsevärt.
Corebon levererar redan tidigare till ett ledande telekomföretag och fler projekt är under införande med andra nyckelföretag i olika branscher.
– Vi är nu i ett uppbyggnadsskede och såväl vår produktionskapacitet som vår organisation växer snabbt, säger Tobias Björnhov, vd och grundare av Corebon.
Att Scania Growth Captial anslutit som huvudinvesterare, liksom den nytta de får av Scanias ekosystem och erfarenhet, kommer tveklöst att bidra till att ytterligare påskynda deras tillväxt, anser han.
Christian Zeuchner, partner i Scania Growth Capitals förvaltningsbolag, ser Corebons teknik som omvälvande för tillverkning av kolfiber. Han ser att tekniken kommer att korta ner tidigare långa ledtider och minska höga kostnader. Investeringen i Corebon är Scania Growth Capitals fjärde investering.
Nu kommer Per-Arne Eriksson som leder Customised Truck Developement på Scania, att utnämnas till styrelseledamot i Corebon. Han säger att strategin är att investera i företag som är av strategisk betydelse för Scanias ekosystem och att Corebon passar in i det sammanhanget.
− Fordonsbranschen präglas av snabba förändringar och att kunna öka användningen av kolfiberkompositer, stärker produktutvecklingen bland annat inom fordonselektrifieringen, sammanfattar Per-Arne Eriksson.