Många menar att självkörande lastbilar kommer innan de helt självkörande personbilarna. Dock lär det i första hand röra sig om trafik inom inhägnade områden där självkörande lastbilar exempelvis kan sköta transporter mellan olika byggnader på ett industriområde, säger PR- och kommunikationschef Fredrik Wahrolén.
Redan idag pågår försök bland annat i Tyskland, med snöröjning på flygplatser där en chaufför kör en lastbil och tre andra ”följer efter” med självkörande teknik. Så kallad ”platooning”.
Mercedes-Benz innovationsenhet Lab 1886 är nu ute på europaturné för att prata med
transportnäringen om hur de ser på det hela. Lab 1886 är en fristående enhet inom Daimler och arbetar med innovationer och framtidsvisioner.
Under Elmia är Lab 1886 i Sverige för att tala med svenska företag och åkerier.
– Vi kommer hit för att lära oss om vilka behov och möjligheter som finns just i Sverige, säger Philipp Dreyer, projektledare på Lab 1886.
Dreyer säger att det inte är tekniskt svårt att lära en lastbil att köra en viss slinga och exempelvisbacka till vid en lastbrygga. Liknande koncept används sedan många år för lagertruckar.
– Men, det gäller att hitta rätt sammanhang och där måste vi ut och lyssna på branschen, säger han och ser fram emot att lära sig mer om den svenska transportnäringens verklighet och vilka problem den här tekniken skulle kunna lösa.
Demotrailern, i vilken deras workshops ska hållas, kommer att stå på Mercedes-Benz monterytautomhus.
Tillbaka till Fredrik Wahrolèn som berättar att media kommer att ges möjlighet att åka med i demolastbilen under mässan. Hur blir det för andra besökare?
– För övriga besökare, kommer vi att anordna medåkning under onsdag, torsdag och fredag, avrundar han.