Tisdagen den 31 juli, efter lunch på kontrollplats Karleby utanför Västerås, stoppas en polskregistrerad lättlastare som kör för en polsk speditör. Den polska föraren har sina egna papper i ordning, men de sju pallarna på flaket, ger 41 procents överlast. Transporten är dessutom en inrikestransport och det saknas transporttillstånd.
Föraren som enbart talar polska, ringer åkeriägaren som talar bra engelska och har en hel del han vill diskutera med bilinspektör Roger Ogemar som hanterar ärendet.
– Han hävdar först att han inte behöver ha transporttillstånd som han tolkar regelverket, säger Ogemar som upplyser åkaren om att godsförordningen ger andra nationer utrymme att sänka viktbegränsningen på 3,5-tonsfordon, såsom Sverige gjort.
Åkaren anser då att han i så fall har rätt att köra tre inrikestransporter enligt cabotageförordningen, något Ogemar förklarar för honom inte gäller för lättlastare. Då säger åkaren att han försökt hitta vilka nationella regler som gäller, men inte funnit några, något Ogemar replikerar med att han inte kan köra i Sverige utan att veta vad som gäller.
Åkaren vill inte bli rapporterad och skickar dokument med uppgifter om den aktuella transporten som han fått av den polska speditören. Där finner Ogemar det som behövs för att kunna bedöma vad det är för sorts transport som utförs.
Föraren är snabbt avklarad med en ordningsbot på 4 750 kronor dels för överlasten och dels för dåligt förankrad last som det var lätt att se hade rört sig på flaket.
Med underlaget Ogemar fått, skriver han en rapport på åkeriet för misstanke om olaga yrkesmässig trafik.
– Speditören rapporteras för misstanke om brott mot beställaransvaret, säger han. Detta kommer att skickas till vår trafikåklagare i Östersund för vidare hantering.
Fordonet klampas i väntan på att en annan lastbil ska ta över lasten och det sker vid 22-tiden då ett polskt trailerekipage hämtar hela lasten och klampen låses därefter upp.
Beställaransvaret har nyligen skärpts och vi kontaktar kammaråklagare Mikael Bäckström i Östersund.
– Jag har bett polisen att skicka ärendet samt alla utredningsuppgifter och jag ska först gå igenom materialet innan jag tar ställning, säger han.
Möjligheten att driva ärendet med det skärpta beställaransvaret, kommer han självklart att titta på, säger han vidare.
Det är två ärenden som rapporterats. Kommer de att drivas separat?
– Även om det i formell mening upprättats två separata anmälningar, kommer utredningen att bedrivas i ett sammanhang då båda rör samma händelse. Ärendena kommer att samordnas, sammanfattar Mikael Bäckström.
Vi kommer följa utvecklingen i detta ärende som kan komma att sätta det skärpta beställaransvaret på prov, skulle åklagaren finna det möjligt att driva det.