Axfood och dess kedjor, jobbar för fossilfria transporter och för användning av hållbara drivmedel. Som ett steg i den riktningen, lanseras nu en satsning på helt nya LNG gaslastbilar.
Fyra av totalt 140 lastbilar i fordonsflottan, byts nu ut mot Volvolastbilar som körs på flytande biogas, som i fösta hand tillverkas av sopor, inte minst matavfall.
– Klimatfrågan är enormt viktig för oss, säger Åsa Domeij, hållbarhetschef på Axfood. En stor fördel med LNG är att den tillverkas av avfall, men även att man kan ersätta dieseln i de största lastbilarna som kör längre sträckor.
Hon pekar också på att det bidrar till renare miljö i storstäderna eftersom antalet dieselbilar minskar.
Biogasen blir flytande genom att den kyls ner och har fördelen att den då tar 600 gånger mindre plats än biogas i gasform. Det möjliggör körning långa sträckor utan att behöva tanka.
Med LNG blir miljöprestandan hög med kraftig minskning av koldioxidutsläppen.
– Vår analys visar att biogasen är det alternativa drivmedel som har potential att ersätta mest diesel i Europa fram till 2030, säger Jan Strandhede, PR-chef på Volvo Lastvagnar Sverige. Vi har även lyckats utveckla en mycket energieffektiv Euro 6-motor med samma prestanda som en vanlig dieselbil.
Med start idag, rullar bilarna ut under hösten och kommer att vara stationerade vid Dagabs lager i Örebro, Göteborg, Helsingborg och Jönköping. Axfood blir först med att använda renodlade gaslastbilar.
– Det är en test och satsning vi kommer att utvärdera, säger Åsa Domeij. Vi vill se ett fossilfritt Sverige och strategin är att satsa på bilar med alternativ till dagens drivmedel och vi prövar oss nu fram både med tekniken och kostnaderna.
Helena Blom, transportchef på Dagab, ser att de nya gaslastbilarna kommer att köra de längre sträckorna medan elbilar kommer att användas för de kortare transporterna.
Fotnot
Ytterligare en gasdriven lastbil ingår i Axfoods försök – en Scania. Totalt handlar det alltså om fem lastbilar i projektet.
Foto: Volvo Lastvagnar AB