Den 3 september stoppas ett tyskt ekipage av trafikpolisen i Helsingborg. Dragbilen visar sig gå på nyttjanderättsavtal i Sverige och är anmäld på ett svenskt yrkestrafiktillstånd.
Det svenska tillståndet, liksom den tyskregistrerade dragbilen ägs av samma person. En kvinna bosatt i Tyskland och som har svenskt samordningsnummer. Något svenskt företag har hon dock inte enligt de undersökningar som Proffs har gjort.
Idag, drygt två veckor efter kontrollen i Helsingborg, var det dags för nästa fordon från samma åkeri att hamna i trafikpolisens fokus. Den här gången görs kontrollen av polisen i Västerås, på kontrollplats Karleby.
– På väg ut till kontrollplatsen kommer jag ifatt en tysk dragare med ett bekant registreringsnummer. Den skulle visa sig tillhöra ett åkeri vi haft att göra med tidigare, där Transportstyrelsen först godkände en cabotagesanktion men som senare ändrade sig och betalade tillbaka pengarna med hänvisning till deras avvikande tolkning av cabotagereglerna. Ett ärende som senare även åklagaren förundersökningsbegränsade och som det i slutänden inte blev något av, förklarar bilinspektör Roger Ogemar.
Den idag aktuella bilen kördes av en makedonsk förare som saknade förartillstånd och som inte heller kunde uppvisa en fullständig dokumentation för cabotagekörningen för tillfället. Han hävdar att han skickat dessa till åkeriet i Tyskland.
– Vid kontakt med åkeriet hävdar den tyska ägarinnan att åkeriet kör på nyttjanderättsavtal, med sitt svenska åkeri.
Något svenskt åkeri finns som sagt inte. Kvinnan har i Sverige ett trafiktillstånd för sju fordon, registrerat på sitt samordningsnummer. På tillståndet har en svensk bil anmälts och dessutom ytterligare sex tyska via nyttjanderättsavtal. Dock inte den aktuella dragbilen som alltså inte fick plats på tillståndet.
Att dragbilen inte finns med i nyttjanderättsavtalet menar åkeriägaren beror på att hon fått ett ”muntligt godkännande” av Transportstyrelsen att det är ”okej att köra”.
– I detta skede mailas till oss en handskriven fraktsedel med ett till synes ”friserat datum”, gällande en transport från Sverige till Norge, utan registreringsnummer. Det innebär att fordonet endast har en cabotagetransport att utnyttja då de kom tillbaka med tomt ekipage till Sverige. Dessvärre är det den tredje transporten som utförs vid kontrolltillfället, om nu frakhandlingen skulle visa sig höra till detta fordon, förklarar Roger Ogemar.
Varför föraren saknar förartillstånd beror på att det gått ut och att föraren blev tvungen att bifoga det gamla tillståndet till ansökan om förlängning i Tyskland. Därför kunde det inte uppvisas, förklarar åkeriägaren för Ogemar.
– Detta är naturligtvis alltigenom en lögn, eftersom åkeriet mig veterligen satt i system att använda makedonska förare utan tillstånd. Polisen har rapporterat åkeriet för detta tre gånger tidigare. Detta blir fjärde gången i Sverige, säger Ogemar.
Det beslutas att åkeriet ska betala ett förskott på sanktionsavgiften om 40 000 kronor. Föraren får ta emot böter på 3 000 kronor.
– Föraren betalar direkt. Åkeriägaren uppger däremot att den aktuella transporten inte är cabotage, men att hon inte har tid att bråka och är därför villig att betala även hon.
Pengarna kommer mycket riktigt in även från åkeriet och trailern kopplas därefter av i väntan på en ny, laglig.
– Föraren parkeras i väntan på att någon med YKB eller förartillstånd ska hämta honom och bilen, då vi efter tidigare bedrifter inte litar på att åkeriägaren löser sin uppgift, avrundar Roger Ogemar och tillägger skämtsamt att ”nöjda kunder kommer tillbaka”.
En rundringning som Proffs har gjort till svenska och norska kontrollmyndigheter talar sitt tydliga språk. Den tyska kvinnan är i Norge inblandad i åtminstone 15 ärenden som alla handlar om att hon använt förare från tredjeland utan förartillstånd. I Sverige kan vi idag konstatera minst fyra likadana ärenden. Alltså 19 totalt.