Trafikpolis Sören Johansson och bilinspektör Lars-Olof Tuvessons kontroll av detta ekipage, ledde till klampning. Speditören är i nuläget inte misstänkt för något brott. Trafikpolis Sören Johansson och bilinspektör Lars-Olof Tuvessons kontroll av detta ekipage, ledde till klampning. Speditören är i nuläget inte misstänkt för något brott.

Avslöjade falskt förarkort, otillåtet cabotage och obetald vägavgift – på 1,5 timme

Misstänkt otillåtet cabotage, obetald vinjett, falskt förarkort, litet barn sitter löst i bilen och en annan kör alldeles för fort, oskattat och med användningsförbud. Allt på 1,5 timme på kontrollplatsen utanför Helsingborg.
Trafikpolis Christer ”Fiskarn” Hansson förklarar det olämpliga i att i 138 km/h framföra ett oskattat fordon med användningsförbud.
Trafikpolis Christer ”Fiskarn” Hansson förklarar det olämpliga i att i 138 km/h framföra ett oskattat fordon med användningsförbud.

I vår strävan att följa trafikpolisen i deras dagliga arbete för att på så sätt belysa situationen på våra vägar, har vi även idag tittat in till konstaplarna på Långeberga i Helsingborg. När vi anländer, har en oskattad personbil med användningsförbud som framförts i 138 km/h, tagits in. När bevis på att skatten betalats in visats, kör föraren vidare med en böteslapp på totalt 4 400 kronor.

Ett bulgariskt trailerekipage har inte betalat vinjetten, något som kostar föraren 3 000 kronor. När föraren är på väg in till polisen för att betala, skrattar han och frågar varför vi fotograferar bilarna. Han passar på att ge oss tips om ”bästa vinkeln” för hans fordon.
– My truck very nice, säger han på bruten engelska. Take photo from front.

Vi förklarar att vi är från tidningen Proffs och att vi tar foton på de bilar som kontrolleras ifall oegentligheter påkoms. Då skrattar han inte längre.


Lite längre bort har en
”bulgarisk makedon” parkerat sitt ADR-ekipage. Han får inte köra vidare eftersom han har ett felaktigt, alternativt falskt, förarkort, misstänker polisen.

Trafikpolis Peter Ban kommer in med en svenskregistrerad skåpbil som har sett bättre dagar. Föraren kommer från Förenade Arabemiraten och visar upp ett LMA-kort från Migrationsverket. Kortet visar att mannen är asylsökande, men hans kort är utgånget.
– I bilen har han ett litet barn runt tvåårsåldern som sitter bältat i en barnstol, säger Ban. Problemet är att barnstolen står helt löst på sätet varför barnet inte kan anses vara bältat.

Föraren får för detta betala 2 500 kronor och har förhoppningsvis fått ny kunskap om trafiksäkerhet för barn i bil. Mannens asylstatus undersöks och det visar sig att det inte föreligger något vidare problem.

Några ekipage rullar in och sedan ut igen, utan att få några anmärkningar. Ett av dessa är en övningskörningsbil. Peter Kelz är instruktör på Yrkesakademin i Helsingborg. Vi frågar hans elev varför han vill bli lastbilschaufför.
– Jag tycker om att köra och arbetar redan på UPS som vill att jag ska ha tyngre behörighet, säger Karandeep Singh och tillägger att UPS betalar hans utbildning.
Både Peter och Karandeep vill ha mycket fler trafikkontroller, inte minst av tunga fordon.

Strax innan kontrollplatsen ska stängas, kommer trafikpolis Sören Johansson in med ett polskt ekipage som drar en trailer från en av de stora speditörerna. Medan Johansson går in med förarens dokument, gör bilinspektör Lars-Olof Tuvesson en besiktning av ekipaget.
– Trots att fordonet är ganska slitet är allt i sin ordning, förutom ett av de yttre drivdäcken som måste bytas, säger Tuvesson.

Inne i det lilla huset på kontrollplatsen, går det emellertid sämre för ekipagets förare. Språkförbistringen är total och Sören Johansson måste kontakta tolk.

Proffs lämnar platsen, men tar senare åter kontakt med Sören Johansson igen för att förhöra oss om hur det gick med ekipaget.
– Vi har konstaterat ett misstänkt otillåtet cabotage, bekräftar han. De har inte betalat och ekipaget är nu klampat i väntan på pengar.

Något mer arbete med i ärendet görs inte idag utan det får anstå till morgondagen. Klampen får sitta kvar i maximalt 36 timmar.

Peter Kelz och Karandeep Singh vill ha mycket fler kontroller.
Peter Kelz och Karandeep Singh vill ha mycket fler kontroller.

Om artikeln

Publicerad: 2018-10-11 17:09
Kategori: Nyheter
Taggar: Cabotage Förarkort Helsingborg Trafikpolisen Transportfusket Vägavgift