Johan Saxne, Bauhaus.
Det blir det första klivet mot en helt oberoende distributionskedja från lager till kundens dörr. Därmed går byggvarujätten Bauhaus i bräschen för att hitta lösningar på den senaste tidens logistikproblem när de gör en stor expansion av förra årets logistiksatsning i Göteborgsområdet.
I samband med att både Stockholms- och Malmöregionen blir en del av logistiksatsningen, kommer så småningom en ny distributionsanläggning nära Stockholm att etableras. Det möjliggör för Bauhaus att äga hela distributionskedjan.
− Vi måste ta tag i det här, säger Kenneth Litland, vd på Bauhaus Sverige. E-handel är en så pass stor del av vår affär att leveranserna bara måste fungera och det enda sättet vi kan säkerställa det på, är att äga hela leveranssystemet själva.
Bauhaus E-handel AB kommer att ta hand om distribution, logistik- och e-handel och alla varuflöden i deras system.
Vem som ska sköta distributionen, är inte helt klart än, säger marknadschef Johan Saxne på Bauhaus till Proffs, men i stor utsträckning kommer det att vara i egen regi.
− Så har vi det i Göteborg idag där vi kör med egna fordon med egen personal och tanken är att vi ska ha det likadant här, säger Saxne. Till att börja med handlar det om ett fyrtiotal lastbilar.
Den utökade satsningen med egna fordon och egen personal, handlar om den sista sträckan från lager till kund. Fortfarande kommer gods in till terminalerna med andra lastbilar.
− Men huvuddelen av våra produkter kommer via sjön i containers till anläggningarna, sammanfattar Johan Saxne.
De har nav i Norrköping där de tar in det mesta godset och nu kommer även Stockholm och här kommer den egna satsningen också att synas.
Den nya Stockholmsanläggningen planeras kunna anläggas så tidigt som under 2019 och kommer att innebära 100 till 150 nya arbetstillfällen.