Cabotageärendena ser inte ut att ta slut för landets trafikpoliser. Det ena avlöser det andra. I fredags var det dags igen, den här gången i Mariestadstrakten.
Trafikpolis Kjell Andersson och hans kollegor från Skara vinkar på fredagen in ett ekipage vars dragbil bär bulgariska registreringsplåtar.
– Han hade kommit in tom från Norge och därefter går meningarna isär. Chauffören ger en version och hans arbetsgivare en annan var lastningar och lossningar skett, förklarar Kjell.
Oavsett vilken version som är den rätta, kan poliserna konstatera att åkeriet ändå har gjort sig skyldigt till otillåtet cabotage. Dragbilen har utfört för många inrikes transporter.
– Dessutom så hade föraren inget giltigt förartillstånd.
I vanlig ordning kontaktar trafikpolisen åkeriet. Trots att dragbilen är bulgarienregistrerad, går telefonnumret till Makedonien, där en kvinna svarar.
– När hon hörde vad jag hade att säga så gick hon upp i falsett. Hon sa att hon skulle koppla in advokater.
Uppenbarligen kunde advokaterna reglerna som omgärdar cabotagetrafik.
– Hon ringde ganska snart upp mig igen och ville betala, berättar Kjell Andersson.
Men att skaka fram 40 000 kronor som förskottet på sanktionsavgiften är, plus 3 000 kronor för det saknade förartillståndet, visar sig inte vara det lättaste i stunden.
– Åkeriets representant kunde greja 20 000 kronor som hon också betalade. Resten av pengarna ville hon att någon person skulle komma med i kontanter till oss. Men det var inte aktuellt.
Dragbilen klampades därför framåt kvällen. Dagen efter betalas resterande belopp via en banköverföring. En bilinspektör fick därför rycka ut på sin lediga dag.
– Ja, han fick åka till restaurang Rattugglan, där vi ställt upp ekipaget, för att låsa upp klampen på dragbilen.
Efter att ha bytt till en ”laglig” dragbil, kunde transporten fortsätta till den svenska slutdestinationen i Göteborgs hamn.