Förra året skapade ekipaget rubriker när vi skrev om verksamheten som äter skedde på Håby Rasta nära Munkedal. Nu är ekipaget i Sverige igen.
I förrgår eftermiddags siktas det nämligen på Stigs Center i Göteborg och på kvällen landar det på en lastbilsparkering i Ängelholm.
Vi läser på sociala media inlägg som handlar om exempelvis huruvida däcken är stulna, om det är tillåtet att ta in så många däck till Sverige utan kostnad och är det verkligen bara deras egna fordon som får däcken?
Under arbetet med den tidigare artikeln, visar det sig att den polskregistrerade lastbilen som kör däcken, kommer från Andersen Euro-Handel Sp. z o.o.. Samma åkeri som de tre dragbilarna med tillkopplade löstrailers, som igår redan står och väntar på däck i Ängelholm. Åkeriet är inte misstänkt för något brott.
Det är Martin från Polen och Nemie från Filippinerna som kör däckbilen. Vi hälsar på varandra och de svarar obehindrat på frågorna, men de blir överraskade över att höra att de är så övervakade av chaufförer ute på vägarna här. Vi förklarar anledningen till det och båda ser genuint förvånade ut.
Varifrån kommer egentligen däcken?
– De kommer från åkeriet i Polen, säger Nemie. Och de gamla däcken ska tillbaka dit när vi är klara.
Martin talar med föraren till den första bilen som ska byta däck och fyller noggrant i fordonsuppgifterna i sitt protokoll.
Martin berättar att det är noga med registreringen eftersom däcken är dedikerade till specifika dragare. Hur många fordon servar ni med däck?
-Ungefär tjugotalet, svarar han. Det gör vi under en vecka och sedan vänder vi tillbaka till Polen.
De är snart klara då de redan varit i både Uddevalla och Göteborg.
Anledningen till att däcken byts här, säger de båda beror på att det antagligen är billigare för åkeriet, men att de som anställda inte funderar på sådant. De gör bara sitt jobb och det gäller även var de står och byter däck. Det är åkeriets problem att lösa om det uppstår situationer kring arbetet på platserna, säger de.
Att med egen lastbil ta in egna däck till Sverige och sedan montera dem på de egna fordonen, är inte olagligt. Till skillnad mot bränsleimport, krävs för däcken ingen särskild registrering under dessa förhållanden.
Vad svarar du på frågan om huruvida åkeriet även säljer däck till andra åkerier när ni ändå är ute?
– Inte en chans att vi kan göra det, säger Martin direkt. Alla däcken är redogjorda för i dokumenten och tillhör specifika bilar, så nej, vi byter bara på åkeriets egna bilar.
Idag lämnar de Ängelholm och som vi förstår det, lämnar de även Sverige – för denna gång.