Totalt deltog 80 personer i kontrollen som skede i samarbete med en rad andra myndigheter, som till exempel skattemyndigheten och livsmedelsstyrelsen samt Veterinære Rejsehold, som bland annat har till uppgift att kontrollera så att djurtransporterna sköts enligt gällande bestämmelser.
– När vi gör en så stor multikontroll som denna i samarbete med andra myndigheter, får vi en unik möjlighet att kontrollera de tunga fordonen i många andra aspekter än endast ur ett trafiksäkerhetsperspektiv, förklarar kommissarie Stig Simonsen, som är chef på Tungvognscenter Syd.
Kör- och vilotider, djurtransporter, tungtransporter och nykterhet kontrollerades. Särskilt fokus hade man på otillåtna cabotagetransporter och på dålig sikt genom framrutan, skriver Tungvognscenter i ett pressmeddelande.
Preliminär statistik berättar att 187 fordon kontrollerades, varav 113 var utlandsregistrerade. Totalt 96 rapporter skrevs varav 32 gällde utländska åkerier och/eller förare.
– Vi hittade lyckligtvis inga otillåtna cabotage, men i stället slarvar många med att hålla utsikten fri genom rutorna, konstaterar Simonsen.
Vid en kontroll av ett danskt ekipage fattade polisen misstanke om att det aktuella åkeriföretaget hade startats med hjälp av oriktiga uppgifter och falska dokument. Lastbilen togs därför i beslag, liksom ytterligare en lastbil från samma företag. Ärendet utreds just nu av polisen.
En dansk chaufför rapporterades för att ha kört under påverkan av narkotika. Polisens narkotikahund fann senare cirka tre gram hasch, vilket föraren också kommer att få stå till svars för.
En polsk dragbil visade sig ha manipulerad färdskrivare. Fordonet togs i beslag och åkeriet måste nu betala en okänd summa pengar innan han får tillbaka sin dragbil. Föraren erkände på plats.
Sammanlagt utfärdades tre körförbud och elva fordon fick anmärkningar på fordonsbrister som kräver ombesiktning. Saknade trafiktillstånd, ADR-brister, brott mot höjd-, bredd- och längdbestämmelser, brott mot reglerna om specialtransporter och mycket annat avslöjades av den två dagar långa, danska insatsen.
Foto: Tungvognscenter Syd