Lika mörka och långa vintrar, men trots det har reglerna för användning av belysning på fordon, sett olika ut mellan grannländerna Sverige och Norge. Från och med idag, den 1 oktober, förändras reglerna i Norge och går mot de svenska, mer flexibla bestämmelserna.
Det är nu tillåtet att montera ett fritt antal extraljus utan krav på maximal ljusstyrka. Kravet att montera extraljusen i par, är också borttaget. Tidigare var kravet i Norge högst fyra extraljus.
− Det är mycket positivt att Finland, Norge och Sverige nu har samma flexibilitet, säger Johan Carlos, vd på Strands Fordonskomponenter. Möjligheten till bättre belysning ökar säkerheten på våra vägar.
De senaste åren har påtryckningarna från allmänheten ökat. Många efterfrågade en förändring i bestämmelserna och därför har nu regeringen ändrat regelverket för både lätta och tunga fordon.
Jon Georg Dale, transportminister i Norge, har i ett uttalande tidigare förklarat varför.
− I Norge har vi långa, mörka vintrar och eftersom moderna extraljus ger mycket bättre effekt än tidigare, blir övergången hel- till halvljus inte så krävande för förarens syn, säger han. Därför öppnar vi upp för att tillåta mer belysning som kan bidra till att göra trafikanter och djur mer synliga i mörkret.
Foto: Rob Brewer