Den ständigt ökande bristen på förare, utmanar europeiska och tyska transportföretag. På grund av detta, står för närvarande uppskattningsvis 20 procent av den tyska flottan stilla under 2018, säger Kristian Kaas-Mortensen, Girtekas chef för strategiskt samarbete.
Girteka samarbetar med stora globala företag runt om i Europa. Internationella FTL på långa distanser, har alltid varit företagets nyckel till framgång, säger Kaas-Mortensen vidare.
– Vi har ett dotterbolag i Tyskland och där har vi idag registrerat våra första fordon med tyska nummerplåtar, säger han. Nu kan vi erbjuda våra FTL-tjänster även på den tyska inrikesmarknaden.
Han säger att den europeiska och tyska transportindustrin är mycket fragmenterad då mer än 80 procent av företagen drivs med mindre än tio fordon och endast en procent har fler än femtio.
– En sådan fragmentering gör det lättare för de få stora transportbolagen, som Girteka, att växa, säger han.
Vad som startade som ett lågkostnadsalternativ från öst, har nu blivit en kamp för att kunna erbjuda förutsägbar, professionell transportkapacitet, berättar Kaas-Mortense vidare.
Du säger att förarbristen utmanar transportindustrin och inte minst åkerierna vars flottor delvis står stilla som en följd av detta. Vad är det som gör att Girteka inte har brist på chaufförer och inte oroar sig för att finna 20 000 förare att bemanna de 10 000 fordonen ni ska ha 2021?
– Förare fortsätter komma till oss eftersom vi erbjuder professionella och bra arbetsförhållanden, avrundar Kristian Kaas-Mortensen.