Föraren från Ukraina avvisades och har fått återreseförbud till Sverige i tre år.
Otillåtna cabotage och överlaster avlöste varandra och sysselsatte under tisdagen, natten mot onsdag och en bit in på onsdagsförmiddagen polisen i den nordvästskånska staden. Och de olagliga transporterna ställer ibland till det lite extra för godsmottagarna. Som i fallet med den polske ”lättlastaren”.
Ombord på 3,5-tonnaren ligger gods till Volvo Cars i Göteborg. För vilken gång i ordningen Volvos transporter får en ”knäpp på näsan” av trafikpolisen, har vi tappat räkningen på. Totalt handlade det i det här fallet om 41 procents överlast.
Ärendet tog tid. Och i Göteborg riskerades sannolikt produktionsstopp. Volvo står under natten mot onsdag därför i ständig kontakt med polisens vakthavande befäl. Godset måste fram, snabbt, löd budskapet.
Om du är en privatperson som väntar på postorderpaket eller om du driver ett företag som heter Volvo Cars spelar ingen roll. Du får snällt vänta tills polisen är klar med ärendet.
På onsdagsmorgonen är aktiviteten i det närmaste febril utanför polishuset. Det stora bekymret för godsmottagaren var uppenbarligen inte att föraren från Ukraina blev ett utlänningsärende som slutade med avvisning och återreseförbud till Sverige i tre år. Eller att den lilla lastbilen skulle lastas av så pass mycket att den kom ner till laglig vikt. Problemet för Volvo bestod i att situationen i fabriken började bli kritisk.
Två mindre lastbilar sluter snart upp vid den akterseglade polske lättlastaren. En av bilarna lastar vad han kan och beger sig mot Göteborg.
Den andre tar hand om cirka 200 kilo av det efterlängtade Volvogodset och far iväg som en raket. Till golfbanan strax öster om Helsingborg! Men det var väl inte riktigt läge att ta en 18-hålsrunda?
– På golfbanan väntar en helikopter på att ta över en liten del av godset och flyga det till Göteborg, förklarar trafikpolis Peter Ban när vi möter upp honom i Helsingborg.
Den ukrainske föraren togs i förvar tills utvisningen kunde verkställas. Men han fick dessutom betala 4 000 kronor i böter för överlasten.
– Pengarna är betalda, berättar Peter Ban,
Historien lär nog knappast sluta där. Åtminstone inte ur ett ekonomiskt perspektiv. Någon ska så klart betala för extralastbilarna som blev inblandade och – inte minst – för helikopterkostnaderna.
Efter att vi på kort tid skrivit om Volvo Cars sjunde överlast på kort tid, år 2016, har de inte svarat alls på våra frågor. Denna gång svarar de, om än inte på våra frågor.
– Vi har som policy att inte gå in på enskilda fall, så vi ber därför att få avstå från att svara på frågorna, säger Annika Bjerstaf, chef på Volvo Cars pressavdelning.
Men det var inte endast Volvotransporten som stod för den förändrade gatubilden utanför polishuset under tisdagen och onsdagen, två större ekipage syntes också på samma adress.
Det ena handlar om ett otillåtet cabotage och en obetald vägavgift. I det fallet slutade det med sammanlagt 43 000 kronor i förskott på sanktionsavgift och böter för en bulgarisk åkare. Chauffören fick dessutom tillbringa natten med en klamp runt framhjulet på dragbilen, på gatan utanför polishuset tills pengarna hade betalats in, vilket skedde under onsdagen. Därefter kunde en ny, laglig dragbil rekvireras till platsen för att ta hand om den fortsatta transporten.
Ett annat ekipage, från Polen, hade tidigare under tisdagen ertappats med överlast och dåligt säkrad last. Sammanlagt kostade det kalaset 12 650 kronor i böter och överlastavgift. Även den chauffören fick en ofrivillig övernattning, med klamp på hjulet, på gatan vid polishuset som vid det här laget började bli tämligen full.
Av Göran Rosengren och Heidi Bodensjö
Fordonet närmast i bild misstänks för otillåtet cabotage. Det större ekipaget lite längre ner på gatan, ertappades med överlast och dålig lastsäkring.