Det var inte helt oväntat en trave däck som inspirerade bröderna André och Edouard Michelin när de skulle ta fram en frontfigur för sitt däckföretag. Michelingubbens riktiga namn är Bibendum och visualiserades år 1898 av serietecknaren Marius Rossillon, mer känd under preudonymen O’Galop.
Bibendum syntes för första gången på en affisch med texten ”Nunc est Bibendum”, vilket på latin betyder ”Tid att dricka”. Under den här perioden var det kostsamt att äga en egen bil och i syfte att attrahera rätt målgrupp, designades Bibendum som en överklassprofil som rökte cigarr och bar monokel.
I takt med att flera hade möjlighet att få sin egen bil, ändrades Bibendums design. Genom åren har serietecknare velat berätta olika historier om Bibendum och vi har därför sett honom som trollslända, magiker och som dykare. Vi har även sett honom gifta sig, shoppa på matmarknad och engagera sig i samhällsfrågor.
Utvecklingen av Michelingubbens design, har genomgående legat i samklang med samhällets utveckling och de frågor Michelingruppen drev och arbetade för.
För att Michelingubben skulle bli lättare att känna igen, anställde man år 1920 en designavdelning. Det resulterade i att gubben fick en enhetlig design med ett specifikt antal tydliga däck. Sakta men säkert blev han den glada, snälla, skyddande och lite busiga karaktär som idag känns igen världen över.
Idag är Michelingubben en självklar representant i allt från racingtävlingar till matguider. I Michelingubbens ära, släpper Michelingruppen historiska designer där vi bland annat kan se den första Bibendum från 1898 skaka hand med dagens Michelinman.
Dessutom kommer det att hållas en utställning på Michelinmuseet i Michelins franska hembygd Clermont-Ferrand. Utställningen är öppen för alla som är intresserade av Michelingubben och hans historia och de som vill veta mer om ett koncept som varat i 120 år.
Mer om Bibendums historia, kan du se i denna film och här kan du läsa mer på svenska (pdf).
Foto: Göran Rosengren