Under ett möte som Sveriges Åkeriföretag Gävleborg arrangerade i förrgår, diskuterades bland annat polisens kör- och vilotidskontroller. På plats fanns trafikpolisen, som representerades av Finn Edlund.
Läsare hörde efter mötet av sig till tidningen Proffs och berättade att Finn varit tydlig med att man inte skulle skriva under ordningsföreläggande om brott mot kör- och vilotiderna. Vi kontaktar honom för att få påståendet bekräftat.
– Ja det stämmer, det har jag sagt. Jag ser fram emot en rättslig prövning av det nya systemet (Tachospeed, reds. anm).
Förare som blir rapporterade för kör- och vilotidsbrott baserade på analyser gjorda med Tachospeed ska inte bli osams med polisen, men man bör inte skriva under något föreläggande. Finn Edlund menar att det är viktigt att man driver dessa ärenden i rätten och då inte på egen hand.
– Man ska se till att ha ett bra ombud med sig, understryker han.
Eftersom ett analysverktyg de facto finns i den svenska polisens verktygslåda, uppfyller Sverige de krav som EU ställer. Men att använda Tachospeed så som det fungerar idag, är inte okej förklarar Finn.
– Jag själv törs inte rapportera någon med det här systemet, tillägger han.
Finn Edlund är en av flera som framöver ska utbilda sina kollegor i hur Tachospeed fungerar och hur det ska användas. Han och hans instruktörskollegor har i sin tur blivit utbildade av den polska tillverkaren, Infolab.
– Snarare har programmet förevisats av det polska företaget, menar Finn Edlund som har svårt att ta ordet utbildning i sin mun.
Varför Finn är kritisk till Tachospeed i den nuvarande versionen bottnar i att han och en kollega bland annat rapporterat en utländsk chaufför för allvarliga kör- och vilotidsbrott. Så allvarliga att maximala böter och sanktionsavgifter påfördes föraren i fråga, totalt 20 000 kronor.
– När vi senare skulle återskapa ärendet efter kontrollen, för redovisning till Transportstyrelsen, fanns endast en mindre överträdelse kvar, förklarar Finn Edlund.
Just nu känner man inte riktigt till anledningen till att det blivit fel. Bugg i systemet, eller handhavandefel – det återstår att reda ut.
– Ett handhavandefel får aldrig leda till att en överträdelse registreras, säger Finn bestämt.
Oavsett orsak så har det sannolikt blivit fel för den förare som rapporterats och polisen har nu därför begärt att tingsrätten och Transportstyrelsen ska undanröja både böter och sanktionsavgifter.
I mitten av november har Polismyndigheten blivit lovad en uppdaterad version av Tachospeed. På flera håll i landet avvaktar man därför med att planera in utbildningar av trafikpoliserna på fältet. I region Syd har man trots allt planerat in en tvådagars utbildning i slutet av november. Om systemet fungerar då, är det ingen som kan svara på enligt vad Proffsredaktionen erfar.
Hur kan man planera in utbildningar om man inte ens vet om systemet fungerar tillfredsställande?
– Det kan jag inte svara på, det får du fråga någon annan om.
Finn Edlund konstaterar att Tachospeed inte är något färdigt kontrollprogram i dagsläget.
– Det är säkert bra för företag som vill ha koll på sina chaufförer, men inte för våran del i den version som vi har sett.
Proffs återkommer i ämnet ”Tachospeed”. Vi konstaterar att det finns många stenar kvar att lyfta på.