– Den här etanolmotorn är idealisk för flera olika användningsområden och fungerar utmärkt för såväl fjärrtrafik som anläggningskörning. Motorn körs på ED95 som minskar koldioxidutsläppen med upp till 90 procent jämfört med fossil diesel. Våra motorer släpper dessutom ut väsentligt lägre nivåer av kväve och partiklar än Euro 6 gränsvärden, säger Wolfgang Buschan, ansvarig för fjärrtrafik på Scania.
Scania har märkt av ett ökat intresse för en kraftigare etanolmotor. Genom att släppa den nya 13-litersmotorn möter lastbilstillverkaren den ökade efterfrågan.
Motorns verkningsgrad är lika hög med ED95 som om den hade körts på diesel, men med en bråkdel av utsläppen. SEKAB:s ED95 tillverkas på företagets anläggning i Örnsköldsvik.
Drivmedlet består till 95 procent av etanol och används i lastbilar och bussar med anpassade motorer. Det innebär att ED95 ger en garanterad övergång till hållbara transporter då lastbilen alltid tankar förnybart.
Etanol är det överlägset största biodrivmedlet i världen, säger Scania i ett pressmeddelande, och SEKAB arbetar aktivt tillsammans med etablerade distributionskedjor för att göra ED95 ännu mer tillgängligt, och öka antalet publika tankställen.
Så sent som i mars blev det klart att sex nya tankställen öppnar i Västra Götaland och Halland.
– Om fler lastbilar kör på ED95 är det en vinst både för miljön och klimatet. När Scania erbjuder en starkare etanolmotor räknar vi med ökad efterfrågan på ED95, därför fortsätter vi på SEKAB vårt arbete för en utbyggnad av infrastrukturen och ökat antal tankställen, säger Sofia Winternell, affärsutvecklare för ED95 på SEKAB.
Om Scanias 13-liters bioetanolmotor
- Motorn är på 13 liter och uppfyller Euro 6
- Ger 410 hästkrafter
- Vridmomentet är 2 150 Nm
- Minskar koldioxidutsläppen med upp till 90 procent
- Minskar utsläppen av kväveoxider och partiklar väl under gränsvärden i Euro 6
Foto: Scania