AEH: ”Kurt Beiers filippinska förare har fått överdrivna proportioner”

Åkaren Marc Hvidebæk-Andersen anser att saken med Kurt Beiers filippinska förare har fått överdrivna proportioner. Han har inte tänkt sig att bryta sitt nära samarbete med åkeriet.

Efter danska 3F avslöjat missförhållandena för de nära 200 filippinska förarna hos Kurt Beier i Padborg, har vi och andra branschtidningar skrivit flera artiklar om detta.

Igår meddelades det dessutom att grundaren, Kurt Beier, efter en tids sjukdom, avlidit 69 år gammal.

Nu skriver Fagbladet 3F att åkeriägare Marc Hvidbæk-Andersen inte tänker avbryta samarbetet med Kurt Beier i Polen utan riktar istället kritiken mot de filippinska förarna.

Hvidebæk-Andersen står bakom det polska åkeriet Andersen Euro-Handel Sp. z.o.o., AEH.pl. Senast vi skrev om företaget var i samband med den rullande däckverkstadens besök i Ängelholm. Åkeriet använder själv filippinska förare och en beprövad fordonsflotta.

Han tycker det är synd att förarna inte städar upp efter sig själva, säger han till Fagbladet 3F.
– Containers är bra nog för danska hantverkare att bo i, men inte för filippinarna, säger han. De kan börja med att städa själv.
Hvidebæk-Andersen medger att han inte själv varit på plats på lägret i Padborg, men menar att en del av bilderna från lägret som tagits i sommar, verkar vara ”klippta och klistrade”.

Avslöjandena i Padborg, ledde till att sex stora företag avslutade samarbetet med Kurt Beier, men från Hvidebæk-Andersen har de fortsatt stöd och han understryker att det inte är någon människohandel. Det finns ingen som tvingas till arbete, det är det inte alls tal om. Allt som framkommit är, enligt Hvidbæk-Andersen, en total lögn som de kommer med, står det i Fagbladet 3F
– Av det som föreligger nu, är inget olagligt, säger han.

Fagbladet 3F beger sig till byn Koszalin i Polen där Kurt Beiers dotterbolag HBT Internationale Transport ligger. Där finner de även åtskilliga fordon med loggan AEH.pl, men inga med Kurt Beiers logga. Hvidbæk-Andersen förklarar för Fagbladet att han håller koll på Beiers anställda på platsen och att han har fullmakt att skriva under avtal å företagets vägnar.

Han ombesörjer även att Beiers filippinska förare får polska uppehålls- och arbetstillstånd. Han försäkrar att allt är lagligt.
– Alla förare har gått alla utbildningar och dokumenten är kontrollerade av polska myndigheterna, säger han till Fagbladet. Däremot vill han inte kommentera arbetstiderna.

Vill du läsa mer om vilka löner de filippinska förarna får, hur arbetstiderna ser ut och annat intressant, läser du det i originalartikeln här.

Foto: Lastbilsfoton.se, arkivbild

Läs även

Stor utlänningskontroll pågår hos danskt åkeri
Blue Water efter ”Beier-razzian”: Chockerande!
ICA ställer krav på N&K efter ”Beier-razzian”
Chaufförerna: ”Däcken är inte stulna”

Om artikeln

Publicerad: 2018-11-05 18:04
Kategori: Nyheter
Taggar: AEH Kurt Beier Poliskontroll Utlänningskontroll