Proffs rapporterar om tillslaget redan tidigt den aktuella morgonen och snart presenterar Fagbladet 3F i Danmark, film och bilder från misären.
Nio filippinska förare har nu bringats i säkerhet av myndigheterna i Holland, skriver Transportmagasinet. Flera av förarna kör även för företag med anknytning till Kurt Beier.
– Förarna bor i ”safe-houses” på hemlig adress tills rättssaken är över, säger Edwin Atema på det holländska facket FNV-VNB.
Kurt Beier har under lång tid varit föremål för undersökningar av FNV-VNB som nu har uppmanat Europol att göra en snabb, koordinerad europeisk insats i Danmark, Tyskland, Holland och Polen. Detta för att skydda offren för människohandeln och för att förhindra nya offer bland dem som kör för Kurt Beier.
Speditörernas reaktioner har inte låtit vänta på sig. I Lastbilmagasinet läser vi att Kühne & Nagel Group har avslutat samarbetet med omedelbar verkan.
– Våra anställda och våra medarbetare ser vi som en del av Nagel-familjen och det är baserat på tillit och ärlighet, säger Nils Ortmann, PR-chef hos Nagel-Group. Kurt Beier uppfyller inte våra krav.
N&K Spedition har en något annorlunda approach till saken och företagets administrative chef Martin Gade Gregersen, säger till Lastbilmagasinet att de har kontaktat Beier.
– Vi har sagt att vi vill komma till platsen för att undersöka förhållandena, säger han. Det vi har sett, tar vi naturligtvis avstånd ifrån.
Om det som visats i film och på bilder stämmer, kommer det att få konsekvenser för samarbetet, meddelar de.
Proffs talar med Blue Water Shipping A/S i Köpenhamn. Företaget är också en av dem som använt Beiers tjänster. När fick ni kännedom om förhållandena?
– Vi fick veta samtidigt som alla andra, säger han. Det var chockerande att se under vilka förhållanden förarna har levt och arbetat under, säger företagets verksamhetschef Henrik Mørch.
Blue Water har också avbrutit samarbetet med Kurt Beier efter avslöjandet om de dåliga förhållandena.
Hittills har ingen lyckats få en kommentar av Kurt Beiers chef Karsten Beier.
Tillslaget hos Kurt Beier kommer sannolikt att ge eko inom hela transportindustrin och nu väntar en för branschen på alla nivåer, mycket intressant rättssak som kan komma att få stor, framtida betydelse för hur chaufförer från andra länder ska behandlas.
Foto: Blue Water Shipping