Det amerikanska företaget Nikola Motors lanserade den vätgas-elektriska lastbilsmodellen Nikola Tre denna vecka. Bilen är specialdesignad för europeiska vägar och förhållanden.
Bring har ambitiösa miljö– och klimatmål, säger Thomas Tscherning, divisionsdirektör på Bring.
– Vi önskar att testa och vara ett pilotföretag för nollutsläppsfordon, säger han. Att det nu kommer en lastbil som går på vätgas, passar därför väldigt bra.
Norden står centralt i utvecklingen av Nikolas bilar. Det norska sällskapet NEL Hydrogen, undertecknade tidigare i år ett avtal om att leverera 448 anläggningar för att producera vätgas till Nikola.
Lastbilsproducenten säger också att testerna av Nikola Tre, är planerade att ske i Norge från år 2020.
– Vi är självklart intresserade att delta i de testerna, som ett led av vår ambition att utveckla innovativa lösningar med mindre miljöpåverkan för branschen, säger Tscherning.
Bring har också beställt ett eldrivet fordon, Nikola Two och har tidigarelagt en order på en Tesla Semi.
Sedan tidigare har Posten och Bringkoncernen 1 200 eldrivna fordon och har ambitionen att bara använda sig av förnybara källor i fordon och byggnader innan år 2025.