Den 22 september 2018, kör en berusad Kreissförare in i ett norskt bostadsområde och orsakar skador. Lyckligtvis endast materiella sådana. Vi ställer då frågor till såväl ColliCare som till en av deras större kunder, Jula. Både Jula och ColliCare tar omgående tydligt avstånd från Kreiss och avslutar samarbetet med dem.
Många av våra läsare är luttrade av alla oinfriade löften som kommer från olika håll när det lovas bot och bättring, så när ColliCare meddelar att de omgående säger upp avtalet med Kreiss, är det inte många som tror att det verkligen kommer att ske.
Snart kommer de första bilderna och även frågorna om varför de fortfarande ser Kreiss bilar dra för ColliCare.
När nu två månader har gått, verkar många av Proffs läsare tycka att ColliCare borde vara klara med sin utfasning och inströmningen av bilder, filmer och frågor till redaktionen ökar på nytt. Vi kontaktar Stefan Cederberg, vd på ColliCare, igen och han berättar att även de får bilder på dessa ekipage.
Hur går det egentligen med den utlovade utfasningen?
– Det går bra, säger han. Vi hade cirka 30 dragbilar från Kreiss och efter händelsen i Norge, kom beslutet via vår styrelse i Norge, att samarbetet mellan Kreiss och ColliCare skulle avslutas.
De har sedan aktivt arbetat med att ersätta dragbilarna med nya, långsiktiga lösningar.
Cederberg tycker ändå att de lyckats väl och fram till idag har de tagit bort 17 dragbilar.
– Den 1 december ska samarbetet vara helt avslutat, säger han.
De har löst situationen bland annat med att utöka samarbetet med befintliga åkerier, men även tagit in en del nya.
En sak som Cederberg tycker blev en varningsklocka i detta, är att det inte är bra att vara beroende av enbart få men stora transportörer.
– Det behöver inte handla om fylla som i detta fallet, säger han. Det kan lika gärna handla om att man inte kommer överens om priset eller något annat och då riskerar vi att förlora många fordon på en gång vilket kan bli svårt att hantera utan att kunderna blir lidande.
Han understryker ännu en gång att ColliCare i sina avtal med leverantörerna har en nolltolerans mot alkohol och droger. Det som skedde i Norge var alltså helt oacceptabelt och dessutom ett kontraktsbrott, sammanfattar Stefan Cederberg.