Utmärkelsen Årets kvalitetsorganisation tilldelas den organisation som visar bäst exempel på en kultur av hög kvalitet och sätter den i första rummet oavsett aktivitet.
Juryn motiverade utmärkelsen med Hiabs sofistikerade metoder för att stärka sina kvalitetsfunktioner och bädda in kvalitetsstrukturer i sin affärspraxis. Deras tydliga och omfattande kvalitetsmetoder har sammanfallit med stark affärstillväxt och ökad kundtillfredsställelse.
För tre år sedan startade Hiab ett strategiskt program för att förse sina kunder med produkter och tjänster av högsta kvalitet, samt för att förbättra prestandan på de interna kärnprocesserna. Som en konkret effekt kunde Hiab notera en märkbar minskning av klagomål och avvikelser.
I juli försågs Hiabs affärsområden och produktionsenheter med nya, strängare ISO-certifieringar för kvalitetssäkring, hållbarhet och arbetsmiljö som ersätter alla företagets tidigare ISO-certifieringar.
Hiabs hanteringssystem granskades beträffande förmågan att lyssna på kunden och ta kundens behov i beaktande vid omdefiniering av planer och strategier.
– Vi är mycket glada för detta erkännande från våra kunder och Chartered Quality Institute av kvalitetsarbetet i vår organisation. Jag vill särskilt tacka mina Hiab-kollegor som har gjort den sömlösa övergången till de nya och strängare standarderna möjlig, säger Tobias Bunne, Quality & Product Support Director, Hiab.