Efter Beier-razzian i Padborg, har flera stora speditörer med omedelbar verkan avslutat samarbetet med Kurt Beier Transport. I Lastbilmagasinet läser vi att N&K Spedition också tar avstånd från det som framkommit, men att de har valt ett annat sätt att hantera saken på.
N&K kör gods för ICA och vi vill veta hur ICA ställer sig till att deras gods flyttats av Beiers bilar. Pressansvarig Emelie Ericsson på ICA Gruppen AB, säger att även de fick kännedom om saken via TV-inslaget i måndags.
– I samband med det tog vi kontakt med N&K som vi har avtal med, för att få deras bild av situationen, säger hon.
ICA:s transportchef åker personligen ner till platsen för att göra en övergripande bedömning och nu pågår en dialog med N&K.
– Vi har ställt ett antal krav på åtgärder och att vi skyndsamt får en utredning om läget och vad polisrapporten visar, säger Ericsson vidare.
Utifrån det kommer de att ta ställning till om de kommer att kräva ytterligare åtgärder eftersom de har högt ställda kvalitetskrav och accepterar inga avvikelser från dessa, förklarar hon.
Kan du ge exempel på vad för åtgärder ni krävt och när de ska vara genomförda?
– Vi har vår dialog med N&K och vill i nuläget inte gå in på detaljer kring de krav vi ställer. Vi inväntar polisutredningen och kommer att följa upp våra krav inom kort, säger hon.
Med tanke på att flera andra stora aktörer avslutat samarbetet med Beier med omedelbar verkan, menar ni då att de andra kanske har överreagerat?
– För vår del är det viktigt att vi bildar oss en helhetsbild av situationen och utifrån det gör en bedömning, sammanfattar Emelie Ericsson.
Ett företag som har sagts att de lämnar Kurt Beier, är Jysk. Vi tar därför kontakt med Sandra Martinsson som är kommunikations- och PR-chef på Jysk.
– I den danska tidningen Avisen står det att vi har lämnat Beier, men det är fel, säger hon. Vi har aldrig haft ett direkt samarbete med dem.
Det blev ett missförstånd med den danska tidningen som också blivit korrigerat. De felaktiga uppgifterna återfinns dock i andra nyhetskanaler, bland annat i svensk branschmedia, som publicerat en omarbetad artikel som bygger på den ursprungliga artikeln i danska Avisen.
Jysk samarbetar med en rad andra transportfirmor som i sin tur vid några tillfällen använder underleverantörer.
– Mot bakgrund av de senaste dagarnas avslöjanden i media, har vi krävt av våra underleverantörer, om så skulle vara fallet, att de inte använder Kurt Beier för transport av Jysks produkter eftersom Beier inte lever upp till vår code of conduct som bland annat beskriver våra krav på hur leverantörer ska behandla sina anställda, sammanfattar Sandra Martinsson.
Foto: N&K, Facebook