I ett pressmeddelande från Iveco berättar företaget att det tyska parlamentet nyligen har godkänt beslutet att, under en inledande period på två år, befria naturgasdrivna lastbilar på över 7,5 ton från luftföroreningsdelen i mauten. Därför gäller det inte endast Ivecos fordon, utan alla fordon som uppfyller kriterierna.
Det innebär att LNG- och CNG-lastbilar kommer att ha samma fördelar som elbilar och betalar endast vägavgifter för buller- och infrastruktur. Beslutet träder i kraft den 1 januari 2019.
Beslutet ger gasdrivna lastbilar ett extra lyft och det kommer också att ha en positiv effekt utanför de tyska gränserna på grund av landets centrala placering vid de europeiska matarlederna. Speciellt för Danmark där Tyskland är den direkta anslutningen till Europa, menar Iveco.
Konkret betyder det, enligt pressmeddelandet, att en resa från Padborg till München kommer att vara drygt 1 300 danska kronor billigare (drygt 1 800 svenska – pressmeddelandet är från Danmark, red. anm.) att köra med en gasdriven lastbil under perioden 1 januari 2019 till 31 december 2020, beräknat på fyra axlar och 18 ton. De gasdrivna lastbilarna betalar 1,40 DKK/km (cirka 2,00 SEK) längs den 938 kilometer långa sträckan.
En gasdriven lastbil som främst körs i Tyskland, kommer att spara cirka 139 500 danska kronor (drygt 200 000 svenska) per år i maut, om man räknar på en årlig körsträcka på 100 000 km. Den miljömässiga besparingen hamnar runt 66 600 kilo CO2-utsläpp. Detta i jämförelse med en dieseldriven lastbil, allt enligt Ivecos beräkningar.
Dessutom görs besparingar genom att tanka LNG som i Tyskland är billigare än diesel och bensin.
Foto: Iveco