En grupp utvecklare på Ford som jobbar med att utveckla halkkörningsläget till nya Ford Focus Active, har gjort unika tester på hur halt lövhalka egentligen är, står det i pressmeddelandet.
För snö finns det gott om mätvärden, inte minst genom många bilmärkens omfattande tester på testanläggningar här i Sverige, men det visade sig att ingen tidigare hade mätt halkvärdet för löv.
För att göra undersökningen, samlade Fords ingenjörsteam ett par säckar med löv och åkte till företagets testbana i Belgien. Till sin hjälp hade de en friktionsmätare som mäter hur hal en yta är genom att rulla över den.
Testerna visade att lövhalka, i vissa situationer, faktiskt kan vara lika halt som snö.
Halka, eller friktion, anges med enheten µ, där ett lägre värde anger ett halare underlag. Löven uppmätte som lägst mellan 0,3 och 0,4 µ, vilket är samma värden som observerats för snö.
Lärdomarna från testerna har använts för att utveckla körläget ”Slippery Mode” i Ford Focus Active som är ett SUV- inspirerat fordon.
Foto: Ford