EU-parlamentarikern Peter Lundgren (SD) menar att uttrycket ”utmaning” är ett annat ord för ”vi har ingen aning om vad vi ska göra”.
Moderaternas EU-parlamentariker Christofer Fjellner med handel som expertis, är moderator. Han inleder med att säga att transporter är oumbärliga för handeln även i framtiden.
– Det finns många självutnämnda experter i EU, men de talare vi har här idag, är riktiga experter, säger han.
Transporter och då inte minst drivmedelsfrågan, är i politiskt centrum och han menar att det är en balansgång mellan drivmedel och biologisk mångfald.
– Det satsas idag hårt på åtgärder i närtid och kanske har vi förlorat det långsiktiga perspektivet, säger han.
Det är viktigt att tala om framtidens transporter och att politikerna ser till att lagstiftningen hänger med och möjliggör utvecklingen av nya lösningar.
Professor Maria Börjesson, VTI, visar att CO2-utsläppen inte minskar trots fokus på det. Hon säger att det faktiskt är svårt att få ner de utsläppen och att det kan vara svårt för åkerier att byta drivmedel.
– Det krävs internationella policys, en stabil långsiktig politik och priset måste vara rätt eftersom utsläpp måste kosta. El ligger långt fram i tiden på grund av batterierna, säger hon.
Vem som ska betala det rätta priset undrar vi, men svaret är att det inte är forskningens sak att bestämma det.
Andra talare är Tellervo Kylä-Harakka-Ruonala, Senior Advisor i frågor om hållbarhet, Isabelle Vandoorne, Deputy head of unit, DG Move och Anna Ullström (S), som till vardags arbetar med transportfrågor i Regeringskansliet.
Mattias Dahl, vd på Transportföretagen, avslutar med att be oss se helheten.
– Olika transportmedel får inte ta ut varandra och lagstiftningen måste bli tydlig, enkel och hållbar, säger han.
Under frågestunden efteråt, tar EU-parlamentarikern Peter Lundgren (SD) till orda och säger att han fått höra en del bra under seminariet, men också en hel del nonsens. Han säger att det de kallar utmaningar är ett annat ord för ”vi har ingen aning om vad vi ska göra”.
– Vi behöver inte 3 000 – 4 000 utländska fordon permanent i Sverige med förare som lever under slavliknande förhållanden och om detta koms tillrätta med, främjar det hållbarhet och miljö. Utsläppen ökar igen för att det kostar för lite att transportera, säger han med tydlig stämma. Han pekar på de stora företagen som del av problemet.
Fjellner kontrar med att Lundgren har problem med att det är utländska förare det handlar om.
– Det handlar inte om nationalitet, det handlar om att ha lagar som premierar svenska åkerier och ny teknik. Schyst konkurrens kommer att minska utsläppen, säger Peter Lundgren.
Mattias Dahl tillägger att man får vad man betalar för.
Christofer Fjellner lyfter att vi ofta säger att ”vi ska vara fantastiska”, men undrar hur – och om – vi kan vara förebilder?
– Vi kan vara det, men vi måste ha lika regler både i Sverige och resten av EU, avrundar Mattias Dahl, Transportföretagen.
Foto: Göran Rosengren
Professor Maria Börjesson, VTI, var en av talarna på det fullsatta seminariet i EU-parlamentet.