Norska NLF kräver åtgärder mot farliga varubilar

Chaufförer kör utan att vila: ”Jag ser rosa elefanter”

Godstransportfordon på upp till 3 500 kilo är undantagna kör- och vilotiderna. Det medför att allt fler pressas till att köra tiotals timmar åt gången. Först när chaufförerna nära nog kollapsar, finns det anledning att vila. Nu kräver Norges Lastbileier-Förbund, NLF omgående åtgärder.

Det är NLF som i ett pressmeddelande framför krav på åtgärder. De ser ett sannolikt samband mellan efterfrågan på större flexibilitet, hårda krav på kompetens och kör- och vilotider samt högre vägtullar (bompeng) för fordon över 3 500 kilo, och det kraftigt ökande antalet varubilar som används i godstrafiken.

Detta har skapat en ny marknad som på allvar är i färd med att rasera trafiksäkerheten, säger NLF:s direktör Geir A. Moen.
– Därför har vi bett myndigheterna att överväga snabba åtgärder för att förbättra situationen, säger han.

NLF har nyligen lyft detta med transportminister Jon Georg Dale och vid tidpunkten för det, genomfördes stora kontroller över hela landet i kölvattnet på Black Friday-rean. Fynden var nedslående då vart fjärde kontrollerat fordon hade tekniska brister.

Av totalt 322 kontrollerade fordon, hade 13 procent överlast. Hur länge förarna hade kört kunde ingen svara på.


Nu har även chaufförerna börjat
påtala det som de upplever som mycket trafikfarliga förhållanden. Polske ”Patryk” berättar att han, efter att ha bott i sin Fiat Ducato-varubil i en månad, tjänar 700 euro.

Han beskriver körpass på mellan 15 och 20 timmar som helt normalt.
– Mitt personliga rekord är 38 timmar och då drack jag mycket Red Bull, säger Patryk. När varorna körs med express genom Europa, förväntas förarna klara långa sträckor åt gången.
Patryk hoppas att det snart blir krav på färdskrivare och kör- och vilotider även för varubilar.

I Norge läggs stor vikt på att förarna ska vara kompetenta.
– Det förarna berättar för oss ger vid handen att så inte är fallet, säger A. Moen.

NLF efterlyser ”dansk” modell där varubilar från och med 1 juli 2019, är tillståndspliktiga. Det gäller till att börja med endast danska varubilar som kör yrkesmässig trafik, men lagändringen innebär att även utländska varubilschaufförer ska ha danska löne- och arbetsvillkor, berättar A. Moen.
– Det ger ingen garanti mot trafikfarliga arbetstider, men det är ett stort steg i rätt riktning och något vi raskt borde kunna införa även i Norge, sammanfattar Geir A. Moen.

Foto och video: NLF

Chauffören: ”Jag ser rosa elefanter”


Om artikeln

Publicerad: 2018-12-18 12:54
Kategori: Nyheter
Taggar: Kör- och vilotider Lättlastare Trafiksäkerhet Transportfusket