Jakob Lagercrantz, grundare och drivmedelsansvarig på 2030-sekretariatet. Jakob Lagercrantz, grundare och drivmedelsansvarig på 2030-sekretariatet.

Kritik mot biodrivmedel får kritik

Kritisera inte biodrivmedlen. Kritisera istället felaktig produktion. Det skriver Jakob Lagercrantz, grundare och drivmedelsansvarig på 2030-sekretariatet.

I Dagens Nyheter Debatt bemöts idag den kritik mot biodrivmedel som framförts av två enskilda forskare, Timothy D. Searchinger och Stefan Wirsenius.

I pressmeddelandet från 2030-sekretariatetmenar man att dessa två lyfter fram hårt skruvade forskningsresultat om att biodrivmedel kan leda till högre klimatutsläpp, jämfört med deras parallella värld där fossila drivmedel används och all mark beskogas, står det.

Jakob Lagercrantz säger att detta är en gammal debatt som tar ny fart när förnybara drivmedel växer snabbt.
– Debatten gynnar fossilbränsleindustrin som åter klarar sig utan granskning, kommenterar Lagercrantz.

I Sverige minskar biodrivmedel i snitt klimatpåverkan med 75 procent jämfört med de fossila. Att det går att göra biodrivmedel sämre än fossila är inte relevant. Särskilt som den reduktionsplikt staten införde 1 juli i år, kräver en stigande klimatnytta från bränslena.

År 2030 ska Sverige nå en fossiloberoende fordonsflotta med 70 procent minskad klimatpåverkan jämfört med år 2010. Bakom målet står sju av riksdagspartierna, det vill säga alla utom SD, och förnybara bränslen har en central roll, vilket också lyfts fram av Internationella energiorganet (IEA, OECD, EU:s färdplan för att bli koldioxidneutral och på det pågående klimattoppmötet COP24 i Polen.


Produktionen av biodrivmedel
blir allt effektivare i takt med att vi lär oss utnyttja allt fler delar av råvaran. Lantmännens produktion av etanol i Norrköping är världsledande, med 95 procent klimatgasreduktion.

De svenska biodrivmedlens klimatgasreduktion är hela 75 procent enligt den årliga granskning som Energimyndigheten gör av drivmedelsanvändningen. Det högt, konstateras i pressmeddelandet.

Mattias Goldmann är vd på Fores och är tillsammans med 2030-sekretariatet på plats på COP24.
– Här på COP24 i Katowice diskuterar vi lösningar och vägar fram och är fokuserade på att finna de bästa alternativen. Den som vill fokusera på worst case scenarios som inte finns i sinnevärlden, är inte särskilt relevant i klimatsamtalet, sammanfattar han.

Den som vill läsa hela debattartikelsvaret, gör det här.

Foto: 2030-sekreteriatet (montage)

Om artikeln

Publicerad: 2018-12-14 14:10
Kategori: Nyheter
Taggar: 2030-sekreteriatet Biodrivmedel Miljö