OBS! Fotomontage. Fordon och motell-skylt har inget med artikeln att göra. OBS! Fotomontage. Fordon och motell-skylt har inget med artikeln att göra.

Motell intygade att DHL-chaufförer övernattat – 11 dagar fram i tiden

Den 13 december, Lucia, blev allt annat än en ”ljus dag” för statistiken vad gäller olagliga transporter. En polsk dragbil stoppas av trafikpolisen i Helsingborg, vilket bland annat resulterar i ett otillåtet cabotage och en fortkörning. Men det fanns även annat som fick polisen och bilinspektören på plats att lägga pannan i djupa veck.

Av Göran Rosengren och Heidi Bodensjö

Trailern bakom den polska dragbilen hade bristfällig belysning, något som fick trafikpolis Christer Hansson och bilinspektör Lars-Olof Tuvesson att bestämma sig för att ta en närmare titt på ekipaget.

Hansson och Tuvesson konstaterar snart att transporten utförs i strid mot gällande regler om cabotage och snart riktas ett krav mot åkeriet om 40 000 kronor i förskott på sanktionsavgift.
– När vi kollar förarens kör- och vilotider, kan vi dessutom se att föraren hållit en hastighet, enligt Tachospeed, som låg en bra bit över det tillåtna, förklarar Christer Hansson.

Föraren rapporteras för att ha kört i 101 km/tim cirka 40 minuter innan han stoppades. Detta innebar böter på 2 800 kronor till den ukrainske föraren.
– Både sanktionsavgiften och fortkörningsböterna har betalats, berättar Hansson.


Här kunde saken varit
ur världen. Och i skrivande stund är den sannolikt också det för åkeriet och chauffören. Men under kontrollen visar föraren även upp ett intyg från ett motell i södra Sverige. Intyget, som är underskrivet av en manager på motellet, säger att den aktuella föraren plus ytterligare två personer har ”vilat” på motellet mellan den 24/12 – 31/12 i år. Alltså under en tidpunkt som inte ens har passerats.

Den ukrainske föraren som stoppades den 13 december, kör för DHL och förklarar för polisen att transporterna rullar på en linje mellan Sundsvall och Helsingborg, och att man byter av varandra vid motellet i södra Sverige.

Proffs vill reda ut hur speditören kan anse att upplägget håller sig inom lagens ramar. Att ha stående bokningar för ett fåtal namngivna chaufförer väcker frågor eftersom cabotagetrafik ju endast får lov att vara av ”tillfällig karaktär”. Av den ”stående bokningen” på motellet, får man lätt intrycket av att cabotagekörningarna är planerade ganska långt i förväg.

När vi talar med motellets manager, är det tydligt att han märkbart nervös och uppskakad. Han säger att han har handlat i god tro och att händelsen har skrämt honom. Han känner sig lurad.
– Jag reflekterade aldrig att det kunde vara något lurt med det här, men när polisen ringde och förklarade, öppnades mina ögon, säger han till oss. Det är slut med det här nu.

En inte helt ovanlig utgång av att ha undertecknat ett intyg som inte stämmer är att man kan bli misstänkt för osant intygande. När vi vid ett senare tillfälle kontaktar polisen på nytt, har man förvisso haft tankarna åt det hållet, men att det i skrivande stund inte är aktuellt att gå vidare med det.


Det aktuella intyget som
DHL-chauffören visade upp, hade managern själv undertecknat och säger att det ett misstag, men att chaufförerna bor där. Något riktigt svar på om huruvida han skriver på intyg i förväg, får vi inte.
– Men de bor här det här gänget, understryker han. De roterar förarna har de förklarat för mig, men jag vet inte exakt hur. De har ett löpande avtal och betalar varannan vecka, så det handlar inte om endast en enskild bokning för den kommande julhelgen.

Det fördaterade intyget han skrivit under jämte informationen, har han fått av åkeriet.
– Nu vet jag bättre och kommer att rådfråga polisen om något är oklart i framtiden, avrundar managern som säger att det här är en mardröm och att han helst bara vill glömma det som hänt.

Zoltan Istok är Affärsområdeschef Utrikestransporter på DHL. Han säger att DHL inte har något rum bokat. Det är istället åkeriet som har det.
– Vi har varit i kontakt med åkeriet som säger att de har bokat vila på motellet för förarna över julhelgen, säger han till oss. Vi kommer att utreda intyget ni uppmärksammat oss på.
Han understryker att deras samarbetspartners enligt avtal ska följa gällande lagar och regler. Avsteg följs upp.

Om syftet med hotellintyget och bokningarna skulle vara att ordna husrum för chaufförer som ”schemamässigt” (och inte ”tillfälligt”) kör cabotagetrafik i Sverige, är det inte helt enkelt för rättsväsendet att komma åt problemet. Ingen åklagare skulle antagligen vara intresserade av att driva ett sådant ärende, enligt vad tidningen Proffs erfar. Så som cabotagereglerna är utformade idag, räcker det med att en dragbil med trailer passerar en nationsgräns och därefter komma tillbaka med en internationell transport för att kunna köra cabotage på nytt. Begreppet ”tillfällig karaktär” blir därför en moralisk fråga för transportören och speditören.

Om artikeln

Publicerad: 2018-12-21 16:03
Kategori: Nyheter
Taggar: Cabotage DHL Fortkörning Osant intygande Transportfusket