Under denna inledande fas åker en säkerhetsförare i fordonet för att observera lastbilens prestanda och för att kunna ingripa vid behov. Under kommande faser kommer ytterligare autonoma Scanialastbilar att läggas till för att utveckla fordonets maskin-till-maskin medvetenhet och intelligenta flottövervakning.
De är nöjda med att få pröva denna teknik i lastbilar som är mindre än deras traditionella lastbilar, säger Rob Atkinson, Rio Tintos Head of Productivity & Technical Support.
– Detta har potential att ge oss mer flexibilitet i det sätt vi arbetar inom ett antal områden på Rio Tinto, säger han vidare. Vi har sett automation skapa säkrare och effektivare verksamheter i vår bransch och detta är nästa steg i utvärderingen av alternativ för att leverera ytterligare förbättringar genom användning av ny teknik.
Gruvor är idealiska för att testa ny autonom teknik tack vare att man har ett högt utnyttjande av fordonen, står det i pressmeddelandet. Industrin kan dra nytta av fördelarna när det gäller säkerhet och produktivitet.
– Erfarenheterna som görs här kommer att vara avgörande när det gäller att utveckla helt autonoma lösningar för andra transportapplikationer, säger Björn Winblad, chef för Scania Mining. Det är mycket uppmuntrande att se att lastbilen har fungerat på ett säkert sätt och i enlighet med förväntningarna när det gäller uppgifterna.
Rio Tinto har gått i spetsen för användningen av automation inom gruvindustrin, med den största flottan av förarlösa lastbilar, världens första helt autonoma långdistansjärnväg för tunga transporter och helt autonoma produktionsborrar.
Foto: Scania