– Bränslet står för omkring en tredjedel av transportörernas kostnader och vi fortsätter att vända varje sten för att hitta nya sätt att minska bränsleförbrukningen i våra lastbilar. En kombination av många små förbättringar ger betydande kostnadsbesparingar för våra kunder utan att äventyra prestanda eller produktivitet, säger Claes Nilsson, VD för Volvo Lastvagnar.
Nya Euro 6 Steg D syftar till att säkerställa att fordon uppfyller utsläppskraven vid normal användning. Volvo Lastvagnars tillvägagångssätt att uppfylla den strängare utsläppsstandarden inkluderar ny motormjukvara samt en förbättrad beläggning i avgasbehandlingssystemet.
Den uppgraderade D13 dieselmotorn använder också en ny VDS-5-lågviskös oljetyp och nya kolvringar som minskar bränsleförbrukningen och den inre friktionen. Dessutom sparar 500 hk-motorn extra bränsle genom att ha samma högre kompressionsförhållande som varianterna 460 och 420 hk.
Den kartbaserade I-See-programvaran använder kartdata för att förhandsgranska ruttens topografi och tar hand om växelval, acceleration och motorbromsning. Den är konstruerad för att utnyttja lastbilens rörelseenergi på bästa möjliga sätt och har förbättrats med ett antal uppgraderingar, som till exempel en ny växlingsstrategi och en effektivare användning av frihjulsfunktionen I-Roll.
– Dessa uppdateringar kommer att hjälpa våra kunder att möta de nya utsläppsreglerna, samtidigt som bränsleeffektiviteten för våra Volvo FH-, FM- och FMX-lastbilar förbättras, säger Claes Nilsson.
De nya uppgraderade motorerna kommer att vara tillgängliga för beställning från slutet av december 2018.