Enligt Transportstyrelsen är det region Syd som toppar statistiken med 92 inrapporterade ärenden. På andra plats kommer region Mitt med 40 ärenden följt av Öst (28), Väst (23), Stockholm (21), Bergslagen (6) och Nord (3).
I 197 fall av 213 har polisen lyckats driva in förskottet om 40 000 kronor av transportörerna, totalt närmare 7,9 miljoner kronor. Inte helt otänkbart är att ökningen beror på den ”cabotageutbildning” som landets trafikpoliser genomgick i början av 2018.
Under 2019 års första dagar, fram till och med den 8 januari, har trafikpolisen avslöjat åtta transportörer med att köra otillåtna cabotage. Sex av dessa ärenden i region Syd, ett i region Nord och ett i region Öst. Allt enligt Transportstyrelsen.
Fotnot
Under dagen idag, torsdag, ertappas ytterligare ett ekipage i Helsingborg med att köra otillåtet cabotage. Förskottet på sanktionsavgiften är betalt, berättar trafikpoliserna Lars-Göran Samuelsson och Peter Ban för tidningen Proffs. Den inofficiella ”cabotagesiffran” för i år är därmed (minst) nio, varav sju i Helsingborg.
Det senaste (?) cabotaget i år och det sjunde för trafikpolisen i Helsingborg. Speditören är i nuläget inte misstänkt för något brott.