Redan på sensommaren kunde MHF ana vartåt det barkade, skriver man i ett pressmeddelande. Det såg inte bra ut då och nu ser det ännu sämre ut. 325 personer omkom i vägtrafiken i Sverige under 2018 jämfört med 2017 då det var 253.
MHF arbetar i linje med Nollvisionen om noll döda i trafiken och de är mycket bekymrade. Deras huvudfokus är sedan förbundet bildades 1926 riktat mot rattfylleri, men varje död och skadad person är en tragedi, säger de.
Det de ser nu, är det högsta antalet omkomna i vägtrafiken på tio år. Framförallt ser de fler olyckor med skyddade trafikanter i bil och lastbil.
Omkomna i mötes- och omkörningsolyckor är 63 procent högre 2018 jämfört med medelvärdet för 2013-2017.
Är det alla idiotomkörningar som dödar och skadar, frågar MHF sig.
2016 beslutades det om en nystart av Nollvisionen. Ett bra initiativ, säger MHF, men de ser inte tillräckligt kraftfulla åtgärder.
Den negativa utvecklingen väcker enligt MHF en rad frågor såsom till exempel om trafiksäkerheten har blivit en icke-fråga – och om det verkligen finns en politisk vilja att komma vidare med Nollvisionen?
Vidare funderar MHF på om Polisen har misslyckats med sitt trafiksäkerhetsarbete och om man måste sänka ambitionerna och ändra Nollvisionens delmål?