Igår berättade vi att Daimler avslutar sina tester med kolonnkörning, så kallad platooning. Bränslevinsterna var helt enkelt för små. Nu hårdsatsar Daimler på utvecklingen av autonoma fordon och var finns de stora avstånden och de raka vägarna som passar för just detta, om inte i USA.
I samband med lanseringen av Freightliner New Cascadia som har samma nivå 2-autonomi som den nya Mercedes-Benz Actros, uttalade sig Martin Daum, vd Daimler Truck & Buses.
– Med den nya Cascadia har vi nått nivå 2, men nu planerar vi hoppa över nivå 3 får att nå nivå 4 istället, säger han till Commercial Motor.
Daum förklarade att nivå 3 innebär att föraren kan ta händerna från ratten, men måste hela tiden vara alerta och beredda att ta tillbaka full kontroll på ett ögonblick.
– Det betyder högre teknikkostnad och investering utan motsvarande fördelar för kunden, säger han.
På nivå 4 har lastbilen full kontroll och föraren behöver under vissa omständigheter inte ens vara i hytten.
– Den största ineffektiviteten som finns i branschen är att vi har en mycket dyr utrustning som bara kan användas 10 timmar om dagen, fortsätter Daum. Om föraren kan sova i hytten under körning, skulle det vara en helt annan sak.
Högautonomiserade lastbilar kommer att erbjuda ett stort värde för kunderna. Fordonen kommer att sänka kostnaderna per kilometer avsevärt, berättar han vidare.
Martin Daum medger att högautonomiserad körning inte är något enkelt utan istället väldigt komplext då det måste fungera exakt under alla omständigheter och under minst fem år eller cirka 80 000 mil.
Som en del av investeringen i autonomi, anställer Daimler 200 personer varav många kommer att placeras på Automated Truck R&D Centre i Portland, Oregon.
– Initialt kommer vi att ha ett regionalt fokus i USA som erbjuder en utmärkt infrastruktur, stora avstånd och ett homogent trafikflöde på grund av mycket lika hastigheter för både lastbilar och personbilar, säger han.
Han betonar att medan utvecklingen i stor utsträckning kommer att ske i Nordamerika, kommer tekniken att delas till alla andra lastbilsmärken.
Under den inledande fasen kommer fokus att ligga på A- till B-körningar på specifika vägar med breda körfält långt borta från stadsområden där interagerande med fotgängare och cyklister kan undvikas.
– Vår ambition är att få ut den nya tekniken på vägarna inom ett decennium, men redan i år vill vi få ut en nivå 4-prototyp på vägen. Stay tuned, avrundar Martin Daum.