Alpsymbolen ”Three Peak Mountain Snowflake”, 3PMSF.
Geir A. Mo säger i ett pressmeddelande att han är oroad över det stora antalet olyckor med utländska ekipage hittills denna vinter.
– Vi sade ifrån redan 2015 när reglerna för däck ändrades och vi har fortsatt att upprepa budskapet sedan dess, säger han. Det räcker inte att bara kräva M+S-märkning av däck för tunga fordon.
Han hänvisar till de krav som infördes den 1 januari 2015 och som kräver vinterdäck på alla axlar under tiden 15 november till 31 mars. Det finns olika definitioner på vad vinterdäck är, men huvudregeln är att de ska vara ”särskilt konstruerade för användning under vinterförhållanden”.
Problemet är att det inte finns ett enkelt sätt att kontrollera att däcket verkligen är särskilt konstruerat för vinterbruk eller om det bara är ett sommardäck som har märkts med ett så kallat M+S-märke som står för Mud and Snow.
Den enda standard som man med säkerhet känner till uppfyller kraven, är däck märkta med alpsymbolen ”Three Peak Mountain Snowflake” som förkortas 3PMSF. Standarden regleras av EU-lagstiftning (UN/EC nr 117) och innehåller strikta krav på friktion och kallvädersprestanda.
Många utländska lastbilar som färdas på norska vägar idag, använder i praktiken sommardäck märkta med M+S. Det indikerar att däcket kan användas året runt, men garanterar inte att det verkligen är vinterdäck.
Till skillnad mot 3PMSF-däck, finns det för M+S-däck inga tydliga krav för friktion eller vinterprestanda.
– Det enda rätta är att kräva 3PMSF-märkning på däck, säger Geir A. Mo. Allt annat är att leka med andra trafikanters liv när de delar vägen med dessa ekipage.
Detta föranledde NLF att i förra veckan skicka ett brev till transportminister Jon Georg Dale med krav på uppstramning och tydliggörande i regelverket för vinterdäck samt att omedelbart intensifiera kontrollinsatserna vid gränsövergångarna.
Kort efter detta kom ett pressmeddelande från transport- och kommunikationsdepartementet som tyder på att NLF blivit hört.
– Ministern förespråkar att flera av de saker vi efterfrågar ska genomföras, säger Geir A. Mo.
Han hänvisar till Tyskland som den 1 januari 2018 införde ett krav på att alla nya däck som sätts på lastbilar på vintern, ska ha en tydlig 3PMSF-märkning.
– Blir du stoppad för kontroll där och har M+S-däck som köpts efter det datumet, får du en kännbar bot och vi menar att en sådan modell också bör användas i Norge, avslutar Geir A. Mo, NLF.