Vid lunchtid torsdagen den 24 januari tog trafikpolis Anders Löfqvist i Helsingborg in en polskregistrerad 3,5-tonnare för kontroll på Långeberga kontrollplats utanför Helsingborg. De röda siffrorna på vågdisplayen visade dock något helt annat än 3 500 kilo.
– 6 380 kilo vägde vi in den på, förklarar bilinspektör Lars-Olof Tuvesson som bistod Anders under kontrollen.
Chauffören blev varse att transporten inte fick lov att fortsätta. När kapellet öppnas var det inte speciellt svårt att se vem som kunde förvänta sig den härmed försenade leveransen. Gröna pallkragar med ”Scania”-text avslöjade destinationen ganska omgående.
– Och inte heller hade man säkrat den tunga lasten, säger Lars-Olof.
Den ganska så nyinstallerade vågen på Långeberga berättar på en datorskärm att den lilla lastbilen har 500,87 procent överlast.
– Jag har en känsla av att det är något slags rekord för oss i Helsingborg, funderar Lars-Olof Tuvesson.
Brukligt är att speditören eller åkeriet ser till så att det kommer en annan 3,5-tonnare till undsättning för att ta hand om en del av lasten. Men i det här fallet hade det inte räckt med en.
– Istället skickade man hit en dragbil med trailer. Det här godset skulle ju åkt på en riktig lastbil från början, konstaterar Lars-Olof Tuvesson avslutningsvis.
Omlastning och betalning av böter (totalt 4 750 kronor), fixades under eftermiddagen. Chauffören fick lämna ifrån sig sitt körkort, vilket nu kommer att skickas till de polska myndigheterna.
Hos Scania blir man upprörda när Proffs kontaktar dem och berättar om det inträffade.
– Hårresande, kommenterar Hans-Åke Danielsson som är presschef på Scania och lovar att återkomma i ärendet.
Därefter undersöker Scania hur situationen har kunnat uppstå.
– Vår egen utredning visar att transporten ifråga inte har bokats av Scania eller någon av Scanias speditörer, utan den utfördes på eget initiativ av en komponenttillverkare som var försenad med sin produktion för Scania, meddelar Hans-Åke Danielsson idag, måndag.
Eftersom transporten inte utfördes inom ramen för Scanias egna avtal, blir det inte heller aktuellt att göra någon ”formell erinran”. Hos Scania hoppas man dock att både beställaren och transportören fått sig en ”dyrköpt läxa”.